Rekrutacja i adaptacja pracowników jako element zarządzania zasobami ludzkimi na przykładzie polskich imigrantów w Irlandii

Brak miniatury

Data

2008

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Niniejsza praca poświęcona jest rekrutacji i adaptacji pracowników, które są podstawowymi elementami zarządzania zasobami ludzkimi. Problematyka ta będzie rozpatrywana na przykładzie polskich imigrantów pracujących w Irlandii. Celem pracy jest analiza powyższych procesów poprzez badania przeprowadzone na grupie Polaków zatrudnionych w firmie Nine One One, mieszczącej się w Dublinie. W pierwszym rozdziale pracy - dla zobrazowania przyczyn oraz kierunków polskiej emigracji - pokrótce przedstawiono współczesne zagadnienia zarządzania zasobami ludzkimi w warunkach integracji z Unią Europejską, a także scharakteryzowano istotę i funkcje zarządzania zasobami ludzkimi. Rozdział drugi poświęcony jest zagadnieniom dotyczącym kultury organizacyjnej i jej roli w adaptacji pracowników polskich w Irlandii. Przedstawiona została problematyka związana z komunikacją międzykulturową oraz komunikacją interpersonalną w środowisku pracy. Wskazano również bariery kulturowe, obyczajowe i językowe, z jakimi borykają się Polacy decydujący się na pobyt w obcym kraju. Kolejny rozdział obrazuje życie i pracę polskich imigrantów w Irlandii. Szczególną uwagę zwrócono na analizę pozyskiwania i doskonalenia pracowników, a także scharakteryzowano narzędzia doboru kandydatów, jakimi posługują się irlandzcy pracodawcy. Ponadto, przedstawiono proces adaptacji kulturowej oraz adaptacji do środowiska pracy Polaków na emigracji. Czwarty rozdział to metodologia badań własnych na przykładzie firmy Nine One One z Dublina. Głównym celem badań była próba określenia sposobu rekrutacji, adaptacji oraz ogólnej specyfiki zatrudnienia Polaków w Irlandii. Całość pracy jest poparta wynikami badań pochodzącymi z wywiadów, badań ankietowych oraz własnych obserwacji. W Irlandii decydującymi narzędziami doboru kandydatów do pracy jest przede wszystkim dobrze napisane CV i list motywacyjny - oczywiście w języku angielskim. Dokumenty te najlepiej złożyć w agencjach rekrutacyjnych. Kolejnym ważnym krokiem w zdobywaniu dobrej pracy, jest rozmowa kwalifikacyjna (także po angielsku), która jest jednym z głównych czynników odgrywających ogromną rolę w procesie selekcji kandydatów. Po przeprowadzonej rekrutacji, następuje proces wdrażania nowego pracownika do przedsiębiorstwa, czyli adaptacja zawodowa. Przystosowanie Polaków do pracy w Irlandii jest znacznie trudniejsze niż w kraju ojczystym. Dlatego okres adaptacji zawodowej w tym przypadku przebiega znacznie dłużej, a związane jest to w głównej mierze z barierami, z jakimi musi się uporać każdy imigrant, rozpoczynający pracę w Irlandii.

Opis

Słowa kluczowe

zarządzanie zasobami ludzkimi, integracja Polski z Unią Europejską, emigracja zarobkowa, kultura organizacyjna, rekrutacja, adaptacja zawodowa, Polacy pracujący w Irlandii

Cytowanie