Rozwój kapitału ludzkiego jako narzędzie wspomagające podnoszenie konkurencyjności firmy na rynku

Brak miniatury

Data

2005

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Głównym celem niniejszej pracy jest zaprezentowanie istoty i znaczenia rozwoju kapitału ludzkiego jako narzędzia wspomagającego podnoszenie konkurencyjności firmy Xerox Polska na rynku. Jednym z celów roboczych pracy jest przedstawienie metod i technik szkoleń wpływających na konkurencyjność przedsiębiorstwa. Problematyka omawiana w pracy wymagała postawienia następującej, głównej hipotezy badawczej: Xerox prowadzi zintensyfikowane działania w zakresie szkolenia swoich pracowników. Ponadto postawiono następującą hipotezę roboczą: szkolenia odpowiadają wymaganiom stawianym przez rynek i są podstawą procesu konkurowania firmy Xerox na rynku. Udowodnienie wyżej przedstawionej tezy wymagało zastosowania następujących metod badawczych: analizy (analiza materiałów wewnętrznych z Xerox Polska, analiza dokumentacji wykorzystywanej w procesie szkolenia pracowników, analiza wskaźnikowa), dedukcji i obserwacji. W części empirycznej pracy posłużono się metodą ankietową w celu zbierania informacji w trybie bezpośrednim. Praca składa się z czterech rozdziałów. Konkurencyjność firmy i jej miejsce we współczesnej gospodarce opisano w pierwszym z rozdziałów. W tym celu wyjaśniono istotę i pojęcie konkurencyjności oraz opisano instrumenty osiągania przewag konkurencyjnych i typy konkurencji. Poza tym wyjaśniono znaczenie zasobów ludzkich firmy jako podstawowego czynnika podniesienia konkurencyjności. W drugim rozdziale scharakteryzowano rozwój pracowników w kontekście rozwoju firmy. Omówiono tam proces rozwoju pracowników, czyli etapy cyklu systematycznego szkolenia, a także rodzaje, metody i techniki szkolenia. Skupiono się również na ocenie efektów wpływu szkoleń na podniesienie konkurencyjności organizacji. Opisano również miejsce szkoleń pracowniczych w rozwoju kapitału ludzkiego. W trzecim rozdziale przedstawiono metodyczne zagadnienia pracy, tj.: określono cel i zakres badań, opisano proces organizacji badań i scharakteryzowano ich miejsce. W empirycznym rozdziale czwartym, podjęto w oparciu o własne badania próbę przeanalizowania problematyki związanej z rozwojem kapitału ludzkiego a konkurencyjnością firmy Xerox na rynku. Wyniki badań ujęto w sposób syntetyczny w podsumowaniu niniejszej pracy. Praca powstała na bazie bogatej literatury przedmiotu, jak również wielu czasopism branżowych tj. „Manager”, „Marketing i Rynek”, czy „Businessman Magazine”. Najnowsze informacje dotyczące Xerox Polska i szkoleń w tej firmie pozyskano dzięki materiałom wewnętrznym oraz z sieci Internet. Reasumując niniejszą pracę należy stwierdzić, że uczenie się organizacji stanowi pojęcie nadrzędne, mogące objąć strategiczny rozwój zasobów ludzkich.

Opis

Słowa kluczowe

kapitał ludzki, rozwój, konkurencyjność, konkurencja, zasoby ludzkie, szkolenia, przedsiębiorstwo, funkcja personalna

Cytowanie