Abstract:
Celem pracy jest przedstawienie dofinansowywania opieki nad zabytkami
Krakowa przez II i III sektor na przykładzie Gminy Kraków i Społecznego Komitetu
Odnowy Zabytków w świetle obowiązującego prawa. Analizą porównawczą objęto
następujące obszary: kwoty udzielonych dotacji, zakres rzeczowy prac przy zabytkach,
podział dotacji ze względu na formę własności, sprzężenia dotyczące obiektów
współfinansowanych oraz dotacje udzielone przez SKOZK na wniosek Gminy Kraków.
Analiza ma wykazać, jakiego rzędu sumy są wydatkowane tytułem dotacji
na prace przy zabytkach przez SKOZK i Gminę Kraków, na obiektach czyjej własności
skupia się SKOZK, a na jakiej Gmina Kraków, na jakie prace najczęściej udziela dotacji
SKOZK, a na jakie Gmina Kraków, ile istnieje obiektów, które w analizowanym okresie
od 2006 r. do 2009 r. były dofinansowywane przez SKOZK i Gminę Kraków, wreszcie –
czy Gmina Kraków korzystała i w jakiej wysokości z dotacji na zabytki będące w jej
posiadaniu, administracji z budżetu SKOZK. Niewątpliwie zauważalne jest zróżnicowanie wysokości środków, jakimi dysponuje
gmina Kraków, a jakimi Społeczny Komitet Odnowy Zabytków Krakowa,
na dofinansowywanie prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych
przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków. Stanowi to wypadkową do dalszych
analiz, ponieważ większe środki oznaczają więcej dotowanych obiektów, na wyższe
kwoty, na bardziej kompleksowe prace. Potwierdza się to w przypadku SKOZK,
który najwięcej środków przeznaczył na odnowę własności kościelnej i kompleksowe
prace przy obiektach sakralnych – Kościół, to obok Gminy Kraków, największy
beneficjent pieniędzy z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa.
Inaczej jest w przypadku dotacji udzielanych z budżetu Gminy Kraków –
większość środków rozdysponowuje się na remont elewacji prywatnych kamienic. Miasto
ma w tym swój cel - poprawę estetyki zabytkowej Starówki i uatrakcyjnienie jej
dla potencjalnego turysty.