Abstract:
Praca licencjacka jest próbą udowodnienia, że
z czynnością motywowania spotykamy się praktycznie w każdej dziedzinie życia
człowieka. Odpowiedniej motywacji potrzebuje zarówno lekarz mający wykonać
skomplikowaną operację, jak i osoba sprzątająca czy fryzjer.
Praca ta podzielona jest na cztery rozdziały.
W pierwszym rozdziale przedstawiono zagadnienia wstępne związane
z motywowaniem pracowników. Rozdział jest podzielony na cztery podrozdziały. Trzy
z nich opisują pojęcie, teorie oraz proces motywacji, natomiast czwarty podrozdział
opisuje różnice pomiędzy motywacją pracowników a spostrzeganiem pracy.
Rozdział drugi poświęcony jest psychologicznym aspektom motywacji.
Podzielony jest na cztery podrozdziały. Pierwszy podrozdział opisuje jaki wpływ ma
napięcie motywacyjne na sprawność działania. Drugi - instrumenty pobudzania
motywacji. Trzeci podrozdział poświęcony został pojęciu motywacji pozytywnej oraz
negatywnej. Podrozdział czwarty opisuje samoregulacje motywacji.
Rozdział trzeci dotyczy motywowania w procesie kierowanie personelem
w przedsiębiorstwie. Rozdział ten podzielony został na pięć podrozdziałów. Podrozdział
pierwszy ukazuje zagadnienie planów motywacyjnych, drugi – cechy zarządzania
zasobami ludzkimi. Podrozdział trzeci został poświęcony teorii ustalania celów.
Czwarty opisuje pojęcie motywacji w przebiegu zachowania. Podrozdział piąty
przedstawia tradycyjne modele systemu motywowania.
Czwarty rozdział dotyczy metodologii badań, przeprowadzonej ankiety.
Rozdział ten podzielony jest na cztery podrozdziały. Pierwszy opisuje cele pracy, zakres
i metodę badań. Drugi podrozdział poświęcony jest charakterystyce badanej
zbiorowości. Trzeci dotyczy omówienia wyników ankiety. W czwartym znajdują się
podsumowania i wnioski. Zdaniem ankietowanych osób skuteczność systemu motywacyjnego w zakładach
fryzjerskich w Tarnowie jest odpowiednia. Dla fryzjerów element materialny oraz
współzawodnictwo z innym fryzjerem nie jest najważniejszym czynnikiem
motywującym do pracy, tak jak czynniki poza materialne czyli podnoszenie kwalifikacji
oraz praca z ludźmi. Lecz zdaniem wszystkich fryzjerów najbardziej motywuje praca
z miłym klientem.
Przeprowadzone badania empiryczne potwierdzają założone tezy.