Abstract:
Niniejsza praca opisuje jak poszczególne elementy marketingowe przyczyniają się do
budowania odpowiedniego image przedsiębiorstwa oraz wpływają na jego pozycję
konkurencyjną. Literatura przedmiotu szeroko opisuje problematykę instrumentów
marketingowych. Wiele pozycji książkowych charakteryzuje szczegółowo poszczególne
instrumenty marketingowe, jednak stosunkowo niewiele z nich kładzie nacisk na
wykorzystanie ich do kreowania wizerunku i pozycji konkurencyjnej. Motywem przewodnim
niniejszej pracy jest więc chęć wzbogacenia literatury o tę problematykę. W pracy przyjęto
hipotezę główną, że instrumenty marketingowe mają zasadniczy wpływ na kształtowanie
wizerunku i pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Celem podjętej problematyki jest
również ukazanie wykorzystania instrumentów marketingowych w kształtowaniu wizerunku
oraz pozycji rynkowej na przykładzie grupy kapitałowej New Gate Group.
Praca składa się z pięciu rozdziałów. Pierwsze dwa rozdziały koncentrują się na
teoretycznych aspektach kreowania wizerunku i pozycji rynkowej oraz zawierają
charakterystykę instrumentów marketingowych. Kolejne trzy rozdziały to ujęcie praktyczne
zagadnienia.
W rozdziale I ukazano problem wizerunku, opisano proces jego kształtowania oraz
scharakteryzowano adresatów. Przybliżono istotę marki oraz zaprezentowano związek między
marką a wizerunkiem. Ponadto opisano kwestię pozycji rynkowej firmy.
W rozdziale II zajęto się instrumentami marketingowymi oraz public relations.
Szczegółowo opisano każdy element i jego wpływ na podjęto w pracy problematykę oraz
przybliżono aspekt polityki skoordynowanych działań marketingowych.
Rozdział III to charakterystyka firmy New Gate Group jako przedmiotu badań
niniejszej pracy. Opisano firmę pod względem jej wizerunku oraz pozycji rynkowej. Ukazano
jej strategię działania oraz przybliżono plany inwestycyjne.
Rozdział IV jest kontynuacją części praktycznej, gdyż zawiera szczegółową analizę
instrumentów marketingowych wykorzystywanych przez badaną firmę. Ukazano również
kierunki zmian w doskonaleniu wizerunku i pozycji konkurencyjnej firmy NG2.
Rozdział V stanowi opis części badawczej pracy. Ustalono metodę badawczą oraz
przyjęto hipotezy, które następnie zostały zweryfikowane w toku przeprowadzonej ankiety.
Rozdział kończy szczegółowa analiza osiągniętych wyników.