Abstract:
Celem niniejszej pracy jest ocena gospodarki finansowej jednostek samorządu
terytorialnego średniego szczebla na przykładzie powiatu nowosądeckiego oraz odpowiedź na
pytanie, w jaki sposób powiat może pozyskać dodatkowe przychody na pokrycie deficytu
budżetowego inne niż dotychczasowe źródła, czyli kredyty i pożyczki? Analizę oparto na
danych z lat 2005-2009. Praca składa się z pięciu rozdziałów, które zawierają obszerną część
opisową, liczne tabele oraz wykresy. Pierwszy rozdział, poświęcony jest charakterystyce
samorządu terytorialnego w Polsce. Podjęto w nim takie kwestie, jak tradycje samorządu
terytorialnego w Polsce, genezę oraz poglądy nauki, co do istoty samorządu terytorialnego.
W rozdziale drugim omówiono budżet powiatu oraz procedurę jego tworzenia. W
rozdziale tym przybliżono także problem zadłużania się powiatów oraz deficyt budżetowy
uwzględniając w nim obowiązujące w Polsce granice zadłużenia jednostek samorządu
terytorialnego. Trzeci rozdział zawiera charakterystykę dochodów i wydatków powiatów w
Polsce oraz źródła finansowania deficytu budżetowego.
W rozdziale czwartym przedstawiono ludność powiatu nowosądeckiego w rozbiciu
na poszczególne gminy. Dokonano również charakterystyki infrastruktury technicznej i
gospodarki powiatu uwzględniając bezrobocie i podmioty gospodarki narodowej w powiecie.
W rozdziale piątym omówiono sytuację finansową powiatu w latach 2005-2009 obrazując to
w tabelach i na wykresach zawierających dane o dochodach i wydatkach powiatu. Na końcu
rozdziału dokonano oceny sytuacji finansowej powiatu nowosądeckiego oraz udzielono
odpowiedzi na pytanie zawarte we wstępie. W dalszej części rozdziału przedstawiono
również projekty realizowane przez powiat w ramach środków z Unii Europejskiej.
W pracy wykorzystano dostępną literaturę przedmiotu oraz materiały źródłowe
udostępnione przez Starostwo Powiatowe w Nowym Sączu. Podsumowując, można stwierdzić, iż polityka zasilania finansowego powiatu
nowosądeckiego prowadzona jest prawidłowo, zakres i charakter dochodów powiatu
warunkuje możliwość realizacji ustawowo powierzonych zadań. Poziom dochodów powiatu
jest jednak nie wystarczający do sfinansowania wszystkich realizowanych inwestycji,
korzysta więc on ze zwrotnych źródeł zasilania, takich jak pożyczki i kredyty, które w części
są przeznaczane na spłatę deficytu budżetowego powiatu.