Zastosowanie metody SPACE do diagnozy pozycji strategicznej przedsiębiorstwa J.W. Construction

Ładowanie...
Miniatura

Data

2010-09-30 08:34:30

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Celem niniejszej pracy jest ustalenie pozycji strategicznej J.W. Construction Holding SA w obszarze działalności deweloperskiej oraz zaproponowanie na tej podstawie kierunków rozwoju firmy. Praca ma zatem charakter poznawczy. Całość pracy zawarta jest w czterech rozdziałach. Celem kompleksowego przedstawienia zagadnienia, w pierwszym rozdziale pracy opisane zostało pojęcie strategii jako takiej, zarządzania strategicznego, które jest zarazem częścią procesu formułowania strategii przedsiębiorstwa, oraz sposób wykorzystania analizy strategicznej w ocenie ekonomiczno-finansowej kondycji danej organizacji. Przedstawiono różne podejścia do samej dziedziny zarządzania strategicznego, pochylając się jednakże nad elementami wspólnymi dla wszystkich autorów przedmiotu. Rozdział drugi ujmuje opisowo metody badawcze wykorzystywane do analizy strategicznej. Swoisty nacisk położony został na macierzowe metody analityczne: macierz Boston Consulting Group, macierz McKinseya/General Electric, macierz Arthura D. Little’a (ADL) oraz macierz Hofera-Schendela, które doskonale opisują zależności pomiędzy organizacją a jej otoczeniem zewnętrznym. Dodatkowo, przedstawione zostały analizy SWOT i SPACE, których zakres ma charakter dużo bardziej całościowy. W rozdziale tym dokonano charakterystyki wymienionych metod badań. W rozdziale trzecim skupiono się na organizacji, której badanie jest przedmiotem niniejszej pracy. Szczegółowe przedstawienie przedsiębiorstwa J.W. Construction Holding S.A. obejmuje: historię jego powstania i rozwoju, opis przedmiotu działalności przedsiębiorstwa, przytoczenie misji i celów strategicznych organizacji, prezentację jej sytuacji ekonomiczno-finansowej oraz charakterystykę jej otoczenia zewnętrznego. Charakterystyka tego rodzaju stanowi doskonałe przygotowanie czytelnika do analizy strategicznej omawianego przedsiębiorstwa. Badanie empiryczne przeprowadzono w rozdziale czwartym. Autorka przeprowadziła analizę SPACE przedstawionego uprzednio przedsiębiorstwa. Czynności analityczne doprowadziły do ustalenia obszarów działania spółki wymagających usprawnienia oraz wyznaczenia zarysu strategii dla przyszłego jej działania. Podsumowanie całości badań zawarto w zakończeniu pracy, gdzie przedstawiono również ogólne wnioski na temat oddziaływania wzajemnego środowiska, w którym spółka prowadzi działalność, a nią samą. Wysunięto również postulaty zmierzające do usprawnienia przedsiębiorstwa.

Opis

Słowa kluczowe

strategia, zarządzanie strategiczne, analiza strategiczna, analiza SWOT, analiza SPACE, J.W. Construction Holding S.A.

Cytowanie