Ważnym czynnikiem jest motywowanie pracowników. Skupiłam się na motywacji pozamaterialnej jako
ważnym elemencie zasobów ludzkich. Faktem jest, że niematerialne środki zachęty, motywowania nigdy
nie zastąpią materialnych, jednak dobry menadżer powinien stawiać je na równej szali. Przeprowadziłam
ankietę w firmie Newag S.A., która zawierała pytania dotyczące motywacji w ich przedsiębiorstwie.
Dzięki niej chciałam udowodnić, że dobra atmosfera w miejscu pracy oraz stawianie na poprawne relację
to klucz do osiągania przewagi konkurencyjnej w postaci identyfikacji pracownika z firmą. Pokażę i
udowodnię, że karanie za złe wykonane obowiązki w miejscu pracy jest zjawiskiem negatywnym.
Poczucie przynależności do firmy daje długoterminowy, pozytywny efekt i buduje prawidłowe relacje na
linii pracownik - pracodawca. Nagradzanie zawsze popłaca, natomiast karanie przynosi negatywne
skutki. Środki przymus, nakazy, zakazy źle wpływają na pracownika, który pod ich wpływem pracuje w
nerwach. Dostając tylko wytyczne co do sposobu wykonania polecenia pracownicy przestają myśleć,
wykonują polecenia, nie wykazując się przy tym własnej kreatywności i umiejętności. Dobrze jest kiedy
grono kierownicze stara się wyjaśniać swoje postawy i zachowania, a także poddaje dyskusji różne
sprawy, zagadnienia, problemy firmy. Stosowanie motywacji płacowej i pozapłacowej w równym stopniu
jest kluczem do efektywnej motywacji pracowników.
Motivating employees is an important factor. I focused on non-material motivation as an important
element of human resources. The fact is that intangible incentives will never replace tangible ones, but a
good manager should put them on an equal footing. I conducted a survey at Newag S.A. that contained
questions about motivation in their company. Thanks to it, I wanted to prove that a good atmosphere in
the workplace and focusing on the correct relationship is the key to achieving a competitive advantage in
the form of identifying an employee with the company. I will show and prove that punishing for poorly
performed duties in the workplace is a negative phenomenon. The feeling of belonging to a company
gives a long-term, positive effect and builds the right employee-employer relationship. Rewarding always
pays, while punishment has negative effects. Coercive measures, orders, prohibitions have a bad effect
on an employee who works under their influence in nerves. When they get only guidelines on how to
carry out the instructions, employees stop thinking and follow the instructions without showing their own
creativity and skills. It is good when a management team tries to explain their attitudes and behavior, and
also discusses various issues, issues, problems of the company. The use of pay and non-pay motivation in
equal measure is the key to effective employee motivation.