Celem pracy jest ocena potencjału białoruskiej spółki „Czysta odzież” i jej pozycji na rynku, a także analiza istniejącego w tym przedsiębiorstwie systemu zarządzania oraz próba opracowania propozycji doskonalenia istniejącego w spółce systemu zarządzania pod kątem zwiększenia efektywności działalności gospodarczej tego przedsiębiorstwa i poprawy jego wskaźników ekonomicznych. Badania dotyczyły działalności gospodarczej firmy w latach 2014-2017. Analizą objęto działalność finansową i marketingową organizacji, jej strukturę organizacyjną i sposób zarządzania zasobami ludzkimi, a także przyjęty w firmie styl zarządzania. Dla celów analitycznych wykorzystano sprawozdawczość księgową i statystyczną spółki „Czysta odzież” oraz dokumenty kadrowe i wewnętrzne raporty organizacji. Do oceny konkurencyjnej pozycji przedsiębiorstwa na rynku zastosowano metodę SWOT. Ocenę stylu zarządzania przeprowadzono za pomocą metod Blake'a-Moutona oraz Vrooma-Yettona. W oparciu o przeprowadzone badania zidentyfikowano mocne i słabe strony przedsiębiorstwa, na podstawie czego zostały wyciągnięte wnioski na temat perspektyw rozwoju firmy. Zaproponowano również możliwe sposoby poprawy stanu finansowego spółki, a także optymalizacji zarządzania personelem oraz wzmocnienia jej konkurencyjnej pozycji na rynku.
The thesis aims at evaluating the potential of a Belarusian company “Czysta odzież” and its market position while analyzing the management system in place at the company, and also attempting to propose improvement of the company’s management system in terms of increasing effectiveness of the company’s business and elevating its economic indicators. Research involved the company’s business in 2014–2017. The analysis covers financial and marketing activity of the company, its organizational structure and human resource management, as well as the adopted management style. Bookkeeping and statistical accounting of the “Czysta odzież” company were used for analytical purposes, same as human resources documents and company internal reports. The company’s competitive position in the market was assesses with the help of SWOT method. Management style assessment was performed with Blake-Mouton and Vroom-Yetton methods. Based on the research conducted the company’s strong and weak points were identified which allowed conclusion on the company’s prospects. Possible ways to improve the company's financial condition, as well as optimizing personnel management and strengthening its competitive position in the market were also proposed.