Struktura osobowości a radzenie sobie ze stresem wśród studentów kierunku Bezpieczeństwo Wewnętrzne

Ładowanie...
Miniatura

Data

2021-09-24

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Przedstawiona praca dotyczy powiązań między strukturą osobowości studentów kierunku Bezpieczeństwo Wewnętrzne a stosowanymi przez nich sposobami radzenia sobie ze stresem. Dotychczasowe badania uwzględniały działania zaradcze studentów różnych kierunków lub pracowników służb mundurowych, natomiast nie uwzględniały profilu osobowościowego kandydatów do pracy w zawodach zapewniających bezpieczeństwo. POdstawowym celem pracy była odpowiedź na pytanie o znaczenie osobowości dla wyboru konkretnych stylów i strategii radzenia sobie ze stresem. Badania empiryczne przeprowadzono z wykorzystaniem testów: NEO-PI-R, CISS i COPE. Badana próba to ogólnie osoby dość neurotyczne, nieco mniej ekstrawertyczne, średnio otwarte na doświadczenie, raczej ugodowe i ponadprzeciętnie sumienne. W pracy uzyskano wiele wyników świadczących o znaczeniu czynników osobowościowych dla reakcji na stres. Największy wpływ na działania studentów miał wymiar stabilności emocjonalnej i wymiar konsekwentnego działania. Osobowość badanych miała większy wpływ na radzenie sobie ze stresem niż płeć i wiek. Obliczenia statystyczne przeprowadzono z wykorzystaniem: korelacji r-Pearsona, regresji liniowej, porównań średnich w grupach skrajnych oraz analizy skupień przy uwzględnieniu Jednoczynnikowej analizy wariancji ANOVA.
This master thesis concerns the relationships between the personality structure of students of Internal Security and the methods of coping with stress they use. Previous studies have included remedial actions of students of various faculties or employees of uniformed services, while they did not take into account the personality profile of candidates for work in occupations ensuring safety. The primary purpose of the work was to answer the question about the importance of personality for the selection of specific styles and strategies to copy stress. Empirical research was carried out using the following tests: NEO-PI-R, CISS and COPE. The sample is generally quite neurotic, slightly less extroverted, medium open to experience, rather conciliatory and above average conscientious. A lot of results were obtained in the work demonstrating the importance of personality factors for stress response. The dimension of emotional stability and the dimension of consistent action had the greatest impact on student activities. The personality of the respondents had a greater impact on coping with stress than gender and age. Statistical calculations were performed using: Pearson's correlation, linear regression, mean group comparisons, and cluster analysis taking into account the one-way ANOVA variance analysis.

Opis

Słowa kluczowe

radzenie sobie ze stresem, osobowość, stres, studenci, coping with stress, personality, stress, students

Cytowanie