Poziom i struktura lęku a postawy rodzicielskie u rodziców posiadających dzieci w edukacji domowej i edukacji zdalnej w dobie pandemii

Ładowanie...
Miniatura

Data

2022-07-14

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Przedstawiona praca badawcza zawiera część teoretyczną i empiryczną. Powstała w celu sprawdzenia, jakie powiązania zachodzą̨ między poziomem i strukturą lęku, a postawami rodzicielskimi u osób posiadających dzieci w edukacji domowej i w edukacji zdalnej w dobie pandemii. Badaniem objęto rodziców dzieci w edukacji domowej oraz w edukacji zdalnej (szkoła tradycyjna) realizowanej w dobie pandemii. Łącznie w badaniu wzięło udział 85 rodziców. Do przeprowadzenia badania posłużono się Inwentarzem Stanu i Cech Lęku STAI, autorstwa C.D. Spielbergera, R.L. Gorsucha i R.E. Lushene, Skalą Postaw Rodzicielskich M. Plopy oraz arkuszem personalnym własnej konstrukcji. Przeprowadzone analizy pozwoliły na weryfikację postawionych hipotez i na wysunięcie wniosków, iż istnieje zależność pomiędzy poziomem lęku, a postawami rodzicielskimi. Dokonano również porównania grup edukacji zdalnej i domowej, w których uzyskano statystycznie istotne równice szczególnie w obszarze motywacji i kondycji psychicznej dzieci, która w edukacji zdalnej była niższa niż u dzieci w edukacji domowej.
The presented research contains two parts: theoretical and empirical. It was conducted in order to find the links between the problems related to the measure and the structure of anxiety, and parental attitudes in people with children in home and remote education in the time of the pandemic. Research was conducted on parents of children in home education and remote education (traditional school) in the time of a pandemic. A total of 85 parents participated in the study. To conduct this study, the State Trait Anxiety Inventory STAI by C.D. Spielberger, R.L. Gorsuch and R.E. Lushene; the Parental Attitude Scale by M. Plopa and a personal sheet of my own construction were used. The conducted analysis allowed for the verification of the hypotheses and for drawing conclusions that there is a relationship between the level of anxiety and parental attitudes. A comparison was also made between the groups of remote and home education, in which statistically significant differences were observed, especially in the terms of ​​motivation and mental condition of children, which in case of remote education was lower than in children in home education.

Opis

Słowa kluczowe

lęk, postawy rodzicielskie, edukacja domowa, edukacja zdalna, koncepcje lęku, rodzice, dzieci, pandemia, anxiety, parental attitude, home education, remote education, parents, children, pandemic

Cytowanie