Abstract:
W pracy przedstawiono różnorodne sposoby tradycyjnych i nowoczesnych metod motywacji, jako niezbędnych narzędzi zwiększających zaangażowanie pracowników w wykonywaną pracę, a także podnoszących ich efektywność. Na przestrzeni kilkunastu lat pod względem motywowania zaszły duże zmiany. Wszystkie te czynniki czyli zmiana świadomości pracodawców i ich pracowników, zmiany na rynku pracy, a także istniejąca konkurencja powoduje, iż niezbędne jest tworzenie w przedsiębiorstwach systemów motywacyjnych, które w dużej mierze decydują o efektywności i sukcesach kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwie. W pracy zostały przedstawione metody motywacji oraz czynniki motywacyjne mające wpływ na pracowników, ze szczególnym naciskiem na stosowanie i skuteczność motywacji finansowej. Jako przykład przedstawiono system motywacyjny stosowany w firmie Creative Center. Firma Creative Center działa głównie w branży call center. Przedsiębiorstwo zostało wybrane, ponieważ w tej branży szczególnie liczą się wyniki poszczególnych osób, a zatem zaangażowanie i chęci są niezbędne do osiągania wytyczonych celów. Podstawowym problemem badawczym było pytanie „czy metody motywacji finansowej mogą skutecznie wpływać na efektywność przedsiębiorstwa?” Do powyższego problemu stworzono kilka hipotez badawczych i pytań szczegółowych, na które respondenci odpowiadali wypełniając kwestionariusz ankiety. Uzyskane wyniki pozwoliły na udzielenie odpowiedzi między innymi na pytania dotyczące skuteczności motywacji finansowej, najefektywniejszych czynników motywacyjnych, popularności motywacji pozapłacowej, najbardziej zadowalających zarobków, czynników mających wpływ na zmianę pracy a także roli menedżera w procesie motywacji. Z przeprowadzonych badań wynika, iż metody motywacji finansowej mogą
skutecznie wpływać na efektywność przedsiębiorstwa i że są bardziej skuteczne i
powszechne od motywacji pozapłacowej. Badani udzielili więc twierdzącą odpowiedź
na postawione pytanie badawcze sprawiając, iż cel powyższej pracy został w całości
zrealizowany.