Znaczenie aliansu strategicznego w procesie budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa na rynku na przykładzie aliansu zawartego pomiędzy firmami Optimus S.A. i Compaq Computer Corporation

Ładowanie...
Miniatura

Data

2009-12-21 19:35:48

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Celem pracy jest przedstawienie aliansów strategicznych jako sposobu na zwiększenie możliwości rozwojowych przedsiębiorstw. Dzięki sojuszom mogą one odnieść znacznie większe korzyści niż gdyby funkcjonowały indywidualnie. Istotną częścią pracy jest opis doświadczeń przedsiębiorstw, które zdecydowały się na rozwój poprzez tworzenie aliansów strategicznych oraz wynikające stąd wnioski. Praca składa się z czterech rozdziałów. Rozdział pierwszy poświęcono prezentacji konkurencji i współpracy przedsiębiorstw oraz pojęcia i istoty aliansu. Omówiono rys historyczny, motywy i cele aliansów a także jego rodzaje i formy. W rozdziale drugim przedstawiono strategie rozwoju przedsiębiorstwa oraz źródła przewagi konkurencyjnej na rynku. Wskazano determinanty sukcesu w aliansie strategicznym i problemy zarządzania sojuszami. Rozdział trzeci poświęcony jest charakterystyce badanych firm, które zawarły sojusz. Przedstawiono w nim przedsiębiorstwa tworzące alians, motywy i cele zawarcia aliansu, a także rodzaj analizowanego aliansu i potencjalne niebezpieczeństwa płynące z nawiązania współpracy pomiędzy badanymi firmami. Tematem rozdziału czwartego jest analiza przewag konkurencyjnych uzyskanych dzięki zawiązaniu aliansu strategicznego pomiędzy przedsiębiorstwami Optimus i Compaq. Prezentacja tego porozumienia pozwoliła na postawienie trzech hipotez dotyczących funkcjonowania aliansów. Do najważniejszych należy hipoteza, która wskazuje, że alianse strategiczne między przedsiębiorstwami są tańszą i szybszą formą budowania przewagi konkurencyjnej poprzez wzmacnianie łańcucha wartości przedsiębiorstw w stosunku do samodzielnego rozwoju. Część praktyczną zakończono wskazaniem uzyskanych przewag konkurencyjnych dla obu badanych przedsiębiorstw.

Opis

Słowa kluczowe

alianse strategiczne, zarządzanie strategiczne, konkurencja, kooperacja

Cytowanie