Ocena strategii rozwoju na przykładzie firmy "Ceramik"

Ładowanie...
Miniatura

Data

2010-03-17 09:36:26

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Strategia jest zbiorem określonych zasad zarządzania stosowanych przez kierujących firmą, które są stałe w pewnym okresie i prowadzą do osiągnięcia celu. Celem głównym pracy jest prezentacja strategii i metod rozwoju firmy oraz analiza i ocena strategii rozwoju firmy Ceramik w latach 2003-2008. Przedstawienie i ocena działania właściciela i menedżerów odpowiedzialnych za funkcjonowanie firmy pozwoli ustalić, na ile podejmowane przez nich zamierzenia osiągnęły oczekiwane efekty. Niezwykle ciekawe są zagadnienia związane ze sposobami radzenia sobie na rynku handlu materiałami budowlanymi i wykończeniowymi w starciach z dużymi sieciami, ogólnopolskimi organizacjami handlowymi, czy lokalną, średnią konkurencją, próbującą przejąć teren działalności badanego przedsiębiorstwa. Dla realizacji celu głównego sformułowano następujące cele cząstkowe: - charakterystyka istoty i rodzajów strategii firmy, - analiza specyfiki strategii w małym przedsiębiorstwie, - charakterystyka i identyfikacja strategii rozwoju firmy Ceramik, - ocena strategii rozwoju firmy Ceramik. Podane badania dotyczą jednej z głównych branż gospodarki narodowej, skoncentrowanej na południu Polski, gdzie brak jest rozwiniętego przemysłu ciężkiego. Przedstawione zostaną także niektóre metody prowadzenia firmy oraz wprowadzane nowe techniki sprzedaży gwarantujące efektywność i finalny sukces. Część teoretyczną oparto na podręcznikach, monografiach, artykułach oraz dokumentacji firmy „Ceramik”. Część empiryczna została opracowana na podstawie dokumentacji firmy Ceramik, raportów i statystyk na temat sektora materiałów budowlanych oraz obserwacji własnej. Głównym celem każdego przedsiębiorstwa - poza powinnościami wobec swoich pracowników, konsumentów i wobec państwa - jest realizacja zysków. Podstawowa rola strategii polega więc na określeniu w jaki sposób tego dokonać. Firma Ceramik nie posiada żadnej formalnej strategii rozwoju. Znane były jedynie kierunki rozwoju i to do nich dopasowywano właściwe strategie umożliwiające osiągnięcie założonych celów. W grupie strategii zewnętrznych firma Ceramik wykorzystywała najczęściej strategię penetracji rynku poprzez docieranie do nowych grup klientów, rozwoju produktów - powiększając asortyment, rozwoju rynku - uruchamiając skład na Słowacji i oddział w Kielcach. Strategie stosowane przez firmę w analizowanym okresie podniosły jej pozycję konkurencyjną - zwiększyły jej możliwości i efektywność.

Opis

Słowa kluczowe

strategie rozwoju, strategia przedsiębiorstwa, małe i średnie przedsiębiorstwa, rozwój przedsiębiorstwa

Cytowanie