The specificity of the operation profile of high-tech companies, including the necessity of
operating at the international scale may account for the fact that these companies may find in
network relationships, business networks and cooperation an essential determinant for growth
and competitiveness. Foreign entities should be especially interesting business partners for high-
tech companies, as they are often seen as representing more advanced knowledge, resources and
experience. The aim of the article is to point out to global business networks (i.e. including both
local and foreign entities), and especially to cooperation within supply chain, as an important
basis for a
growth strategy of a high-tech company.
The article adopts assumptions of the network approach as a concept of companies cooperation.
An analysis of the author’s own as well as secondary empirical research, with the focus on high-
tech companies located in Poland is presented. In particular, the data from own research of 62
high-tech companies in Poland conducted in the first half of 2011 is analysed. It shows that the
high-tech companies placing great importance on cooperation within supply chain demonstrate
a higher growth and level of competitiveness than the companies which do not ascribe such
importance (bearing in mind that supply chain forms an important part of a business network).
Specyfika profilu działalności przedsiębiorstw high-tech (zaawansowanych, wysokich technologii),
w tym konieczność aktywności w skali międzynarodowej, sprawiają, że przedsiębiorstwa te mogą
odnaleźć w kooperacji, relacjach sieciowych i
sieciach biznesowych niezbędną determinantę
wzrostu i konkurencyjności. Szczególnie interesującymi partnerami biznesowymi dla nich powinny
być podmioty zagraniczne, często postrzegane jako reprezentujące bardziej zaawansowaną
wiedzę, zasoby i
doświadczenie.
Celem artykułu jest wskazanie globalnych sieci biznesowych (czyli obejmujących podmioty
lokalne i zagraniczne), a w szczególności kooperacji z podmiotami tworzącymi łańcuch dostaw,
jako istotnej podstawy strategii wzrostu przedsiębiorstw high-tech.
W artykule przyjęto optykę podejścia sieciowego (network approach) jako koncepcji współpracy
przedsiębiorstw. Przedstawiono analizę kilku zarówno własnych, jak i
wtórnych badań
empirycznych, koncentrując się na przedsiębiorstwach high-tech zlokalizowanych w Polsce.
W szczególności zaprezentowano wyniki własnych badań przeprowadzonych wśród 62
przedsiębiorstw high-tech w Polsce w pierwszej połowie 2011 roku. Ukazano, że przedsiębiorstwa
high-tech przypisujące duże znaczenie współpracy w ramach łańcucha dostaw wykazywały
zarówno większy wzrost, jak i poziom konkurencyjności w porównaniu z przedsiębiorstwami nie
przypisującymi dużego znaczenia tej współpracy (pamiętając przy tym że łańcuch dostaw stanowi
ważną część sieci biznesowej). Podkreślono konieczność traktowania współpracy i kształtowania
relacji sieciowych w
wymiarze globalnym jako stałego elementu strategii przedsiębiorstw high-
tech. Tylko takie podejście do współpracy i globalnych sieci biznesowych może zapewnić możliwie
trwały wzrost.