Abstract:
Niniejsza praca złożona z trzech rozdziałów i kilku podrozdziałów, ma na celu przybliżyć istotę sprzedaży osobistej. Podejmuję się próby wyjaśnienia jaki wpływ na sprzedaż w handlu detalicznym ma zastosowanie techniki perswazji przez personel sprzedażowy. Tematyka jest bardzo ważna nie tylko dla sprzedawcy, ale także dla tych, którzy nie chcą wpaść w wir manipulacji podczas profesjonalnej obsługi w centrum handlowym. Tematem pracy była rola technik sprzedażowych w handlu detalicznym na przykładzie sklepu „X”. W poszczególnych rozdziałach zgodnie z założeniami zajęłam się wyjaśnieniem pojęć. W zakresie przeglądu definicji pod uwagę wzięłam techniki sprzedażowe, pojęcie handlu detalicznego. Zainteresowałam się także etapami procesu sprzedaży osobistej. Zobowiązało mnie to do omówienia zasad skutecznej obsługi klienta i teorii zachowań konsumentów. Na kolejnym etapie przybliżyłam sztukę negocjacji, mowę ciała, wizualizację przestrzeni handlowej. W drugim rozdziale zagłębiłam się w sztuce wywierania wpływu na ludzi w aspekcie marketingu. Przybliżone zostały walory komunikacji interpersonalnej. Głównym celem pracy było rozeznanie się jaki wpływ mają posiadane umiejętności perswazyjne na wyniki sprzedażowe. Jak wynika z dokonanych badań własnych, przeprowadzonych metodą ankietową, klienci sklepu w dużej mierze zwracają uwagę na behawioryzm osoby obsługującej. Niemniej jednak nieświadomie manipulowani przez personel ulegają dokonywaniu zakupów. Preparując kolejne badania, nawiązałabym do przeprowadzanych szkoleń z zakresu współczesnych technik sprzedażowych.