This study analyzes the behavior of the companies in the index of México’s Precios y
Cotizaciones (IPC), with respect to measures of financial performance and its relationship
with the two main approaches of innovation, according to the Bogota and Oslo manuals;
assessing their impact on the stock price. The data is used on a quarterly basis from
January 2000 to December 2011. It also makes reference to the impact of having the
distinction “Socially Responsible Company” (Corporate Social Responsibility), in the
Mexican stock market price reaction. Our main interest is to be pioneers in the search for
relationships between topics that are currently treated as “alien” (CSR and Innovation)
in formal academic publications, but we intuitively know that they are related inside
organizations.
Praca analizuje zachowanie firm umieszczonych w México’s Precios y Cotizaciones (IPC)
biorąc pod uwagę wskaźniki finansowe i ich związek z dwoma głównymi podejściami
do innowacji; analizie poddany jest wpływ podejść do innowacji na ceny akcji. Badanie
oparte jest o dane kwartalne z okresu styczeń 2000 do grudzień 2011. Praca odnosi się
do wpływu jaki wywiera adnotacja „Firma społecznie odpowiedzialna” (ang. Corporate
Social Responsibility - CSR) na reakcję akcji. Intencją autorów jest podjęcie pionierskich
badań nad zależnościami zachodzącymi pomiędzy CSR i Innowacyjnością - kwestiami,
które w literaturze naukowej traktowane są jako niepowiązane, choć intuicja sugeruje
związki zachodzące pomiędzy tymi zagadnieniami.