Grzegorz Napieralski jako "wygrany" w przyspieszonych wyborach prezydenckich 2010 roku
Ładowanie...
Data
2012-03-05 08:49:30
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Abstrakt
Celem niniejszej pracy jest ukazanie przebiegu oraz analiza kampanii wyborczej w 2010 roku, a konkretnie skupienie się na ukazaniu zwycięstwa Grzegorza Napieralskiego lidera Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Problemem badawczym pracy jest próba uzyskania odpowiedzi na pytanie: Czy Grzegorz Napieralski wygrał wybory prezydenckie 2010 roku, mimo iż nie doszedł do II tury? Natomiast problemami szczegółowymi nawiązującymi do głównego problemu pracy jest próba uzyskania odpowiedzi na następujące pytania: Jakie czynniki wpłynęły na wybory prezydenckie w 2010 roku? Jaki wpływ na wybory prezydenckie odegrały media masowe? Czy hasła wyborcze użyte w kampanii miały wpływ na wynik wyborów prezydenckich? W pracy została wykorzystana metoda analizy treści. W związku z tym w niniejszej pracy, korzystając z definicji podanej w pracy, szczegółowej analizie treści zostały podane przede wszystkim dokumenty dotyczące omawianej problematyki. Wykorzystano również literaturę o tematyce politologicznej w celu interpretacji i wyjaśnienia w szerszym kontekście problemu badawczego pracy. Kampania była pod wieloma względami nietypowa, przede wszystkim z uwagi na
okoliczności, w jakich trzeba było ogłosić termin wyborów (tragiczna śmierć prezydenta
Lecha Kaczyńskiego i trudna sytuacja w kraju w związku z powodzią). Moim zdaniem ogromną rolę w tej kampanii odegrały media. Mimo iż wyborcy
powinni oceniać kandydatów na prezydenta niezależnie od własnych sympatii politycznych,
jednak wyraźnie widać, że odgrywały one znaczącą rolę w tej ocenie. Ciekawym jest rezultat Grzegorza Napieralskiego. Wymknął się on bowiem z obszaru
jednoznacznej oceny. Jeżeli porównywać go ze wcześniejszymi notowaniami kandydata, to
można mówić o niewątpliwym sukcesie, jeżeli zaś odnosić do czasów świetności SLD i
lewicowego potencjału wyborczego, jaki w Polsce bezsprzecznie istnieje, to jest to dalsze
ugruntowanie regresu. Napieralski obronił się jako lider SLD.
Opis
Słowa kluczowe
mass media, polityka, wybory prezydenckie, prawo wyborcze, kampania wyborcza, partie polityczne