Produkt jako czynnik wpływający na zachowanie konsumentów na przykładzie sklepu spożywczego w Lisiej Górze

Ładowanie...
Miniatura

Data

2010-06-23 22:58:12

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Codziennie każdy z nas podejmuje wiele decyzji. Każda decyzja jest związana z wyborem. Podjęcie przez konsumentów decyzji o zakupie produktu nie jest czymś, co następuje natychmiast. Celem tej pracy jest zrozumienie i wyjaśnienie zachowań konsumentów podczas wyboru produktów z „półki”. Posiadanie wiedzy na temat zachowań nabywców jest bardzo przydatne w sukcesie przedsiębiorstwa oraz w walce konkurencyjnej. Nie jest to jednak proste, iż owe zachowania zmieniają się wraz z rozwojem rynku, który wymusza uwzględnienie coraz większej liczby czynników mogących mieć wpływ na wybór produktu. Postępowanie konsumentów jest więc procesem złożonym, rozpoczynającym się od uświadomienia potrzeby, a kończącym na gromadzeniu wrażeń z dokonanego zakupu oraz użytkowania produktu. Decyzje konsumentów dotyczące wyboru i zakupu produktów żywnościowych są zazwyczaj zestawieniem określonych potrzeb nabywców oraz potencjalnych korzyści, jakie dany produkt może dostarczyć, aby zaspokoić potrzeby. Z przeprowadzonych badań wynika, że ankietowani konsumenci wybierając produkty kierowali się głównie ich ceną, promocją, jakością oraz rekomendacją. Ciekawym zjawiskiem, jakie można zaobserwować jest relacja zachodząca między marką produktu, a postrzeganiem klienta, co do jego jakości. Okazuje się, że produkty markowe są często postrzegane jako wyższej jakości. Ankietowani określają te produkty słowami gwarancja jakości oraz wyższa cena. Czynniki brane pod uwagę przy zakupie produktów żywnościowych zależały od płci, wykształcenia, wieku oraz dochodów respondentów.

Opis

Słowa kluczowe

marketing, produkt, cechy produktu, marka, zachowania konsumenta, opakowania produktów spożywczych, cena produktu, dystrybucja produktu, badanie preferencji konsumenckich

Cytowanie