Analiza stylów kierowania na przykładzie inspektoratu ZUS w Dębicy

Ładowanie...
Miniatura

Data

2010-06-24 18:00:22

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Rola odpowiedniego stylu kierowania w organizacjach stale rośnie. Praca dotyczy problematyki istnienia stylów kierowania zawartych w literaturze oraz stosowanych w codziennej pracy kierowników. Zasadniczym celem niniejszej pracy jest ocena efektywności stylów kierowania, które stosowane są przez część kadry kierowniczej Inspektoratu ZUS w Dębicy. W celu uzyskania zamierzonego celu zastosowano kilka metod i narzędzi badawczych. Jedną z wybranych metod była obserwacja, która polegała na zwróceniu szczególnej uwagi na zachowanie kierowników w konkretnych sytuacjach wymagających ich reakcji. Przykładem tych sytuacji jest: podejmowanie decyzji czy rozwiązywanie konfliktów. Narzędziami badawczymi były 3 testy na identyfikację stylów kierowania. Testy te wypełniali kierownicy na zasadzie dobrowolności. Rozważania teoretyczne i przeprowadzone w danej Instytucji badania empiryczne dowiodły, że nie ma jednego idealnego stylu kierowania, który mógłby sprawdzić się w każdej sytuacji i w każdym zespole pracowniczym. Najwyżej oceniany był styl demokratyczny. Wiadomo jednak, że styl demokratyczny ma swoje wady i słabe strony jak każdy inny styl. Natomiast, jeżeli chodzi o badaną Instytucję zdaje się on być w kierowaniu nią najodpowiedniejszy, ponieważ deleguje część odpowiedzialności na pracowników, co sprawia, że czują się bardziej zaangażowani w swoje zadania.

Opis

Słowa kluczowe

style kierowania, personel kierowniczy, role kierownicze, przywództwo

Cytowanie