Abstract:
W dobie ciągłego rozwoju oraz silnej konkurencji w warunkach gospodarki rynkowej, kadra zarządzająca każdej jednostki gospodarczej zmuszona jest do ciągłego podejmowania decyzji mających na celu zapewnienie firmie osiąganie zysku, budowanie silnej pozycji na rynku i nieustannego rozwoju. Niniejsza praca miała na celu przedstawienie pojęcia progu rentowności oraz jego wykorzystania do przeprowadzenia analizy na przykładzie firmy oponiarskiej Dębica S.A. Praca zawiera cztery rozdziały, z czego dwa pierwsze stanowią część teoretyczną, natomiast dwa kolejne to rozdziały empiryczne, w których przedstawione jest badane przedsiębiorstwo oraz przeprowadzona została analiza progu rentowności. W pierwszym rozdziale zostało zaprezentowane pojęcie kosztów oraz ich charakterystyka. W drugim rozdziale przedstawiona została istota progu rentowności, jego charakterystyka oraz pojęcia ściśle powiązane z tym rachunkiem. Trzeci rozdział pracy stanowi opis firmy Dębica S.A., na przykładzie której przeprowadzona została analiza progu rentowności. Zakończenie tego rozdziału stanowi opis najważniejszych działań jakie podejmuje się w Dębicy na rzecz ochrony środowiska oraz lokalnej społeczności. Czwarty rozdział stanowi praktyczną stronę pracy. Został on podzielony na trzy części, z których pierwszą stanowi krótkie wprowadzenie do przeprowadzonej analizy punktu krytycznego, natomiast drugą i trzecią część tego rozdziału tworzą dokonane wyliczenia wraz z komentarzami odpowiednio dla produkcji jednoasortymentowej oraz wieloasortymentowej. Dokonane badania w
sposób czytelny ukazują jak przydatnym instrumentem w zarządzaniu przedsiębiorstwem jest
stosowanie analizy punktu krytycznego i wykorzystywanie jej przy planowanych decyzjach.
Można zatem stwierdzić, iż cel pracy został w pełni osiągnięty.