Abstract:
Celem niniejszej pracy jest poznanie przyczyn bankructwa polskich przedsiębiorstw dekady lat dziewięćdziesiątych, a także próba odpowiedzi na pytanie w jaki sposób i czy w ogóle można było uniknąć upadłości na przykładzie przedsiębiorstwa „Polmar”. Praca składa się z czterech rozdziałów, wśród których pierwsze trzy poświęcono teoretycznym zagadnieniom upadłości przedsiębiorstw, natomiast rozdział czwarty ma charakter empiryczny – obrazuje przypadek upadłości konkretnego przedsiębiorstwa. Jak wynika z analizy czynników wywołujących kryzys oraz głównych jego objawów, przedsiębiorstwa polskie są szczególnie podatne na kryzysy wywoływane ich słabym dostosowaniem do warunków gospodarki rynkowej. Fakt ten wyraźnie ujawniła sytuacja gospodarcza w latach dziewięćdziesiątych, która spowodowała narastającą skalę upadłości przedsiębiorstw, wśród których wiele doświadczyło głębokiego, postępującego kryzysu wewnątrz organizacji. Kryzysy dotykają nie tylko przedsiębiorstwa doświadczone, funkcjonujące na rynku od dłuższego czasu, ale równie często zdarzają się w firmach młodych, znajdujących się dopiero na początku działalności, rozpoczętej już w warunkach ugruntowanej gospodarki rynkowej. W zasadzie niezależnie od wieku przedsiębiorstwa, kryzysy wydają się być wynikiem niskiej efektywności zarządzania w stale zmieniającym się, burzliwym otoczeniu młodej gospodarki po transformacji systemowej.