Praktyki cenowe dominantów rynkowych

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Fornalczyk, Anna
dc.contributor.author Żerańska, Magdalena
dc.date.accessioned 2013-11-28T08:20:58Z
dc.date.available 2013-11-28T08:20:58Z
dc.date.issued 2007-09-24 18:38:59
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/1798
dc.description.abstract Niniejsza praca stanowi kontynuację i rozwinięcie mojej pracy dyplomowej zatytułowanej "Nadużywanie pozycji dominującej jako przejaw nieuczciwej konkurencji na przykładzie sektora telefonii stacjonarnej w Polsce". Oznacza to, że pozostałam w obrębie problematyki nadużywania pozycji dominującej, jednak tym razem interesującym mnie zagadnieniem było pojęcie kolektywnej dominacji oraz zagrożeń jakie napotykają firmy na rynkach oligopolistycznych. Firmy świadome swojej pozycji dominującej oraz ograniczeń, jakie się z tym wiążą często obawiać się będą konkurować niskimi cenami, ze względu na konsekwencje posądzenia ich o stosowanie cen rażąco niskich. Jak wiadomo już samo oskarżenie stanowi dla firmy duży problem nie tylko finansowy, ale również niszczy wizerunek. Jego odbudowa w oczach klientów może potrwać długo i jest niepewna. Z tego względu rzadko kiedy powstają sytuacje, gdy przedsiębiorstwa świadomie decydują się, tak jak zrobiło to AKZO na wprowadzanie w czyn gróźb całkowitej eliminacji pod adresem swoich przeciwników. Strategia cen rażąco niskich zakłada, że po pozbyciu się zagrożeń ze strony konkurencji dana firma znacząco podniesie ceny powyżej kosztów. Niestety zyski ze skutecznie przeprowadzonej akcji są trudne do przewidzenia. Oczywistym jest, że drapieżnictwo cenowe jest opłacalne tylko w momencie, gdy osiągnięte z niego zyski zrównoważą straty poniesione w okresie sprzedaży towarów poniżej kosztów. Czasem przedsiębiorstwa starają się zminimalizować straty ponoszone przez stosowanie cen drapieżnie niskich. AKZO częściowo rekompensowało sobie je na bieżąco dzięki temu, że poniżej kosztów sprzedawana była tylko ta część produkcji, która przeznaczona była dla wcześniejszych klientów ECS. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna
dc.subject konkurencja cenowa pl
dc.subject konkurencja efektywna pl
dc.subject ceny pl
dc.subject dominacja rynkowa pl
dc.subject konkurencja oligopolistyczna pl
dc.subject programy lojalnościowe pl
dc.subject oligopole pl
dc.title Praktyki cenowe dominantów rynkowych pl
dc.title.alternative Price practices of market's dominants pl
dc.type masterThesis pl
dc.date.updated 2013-11-27T08:19:50Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Prace magisterskie [3237]
    [Zgodnie z obowiązującą procedurą nie udostępniamy pełnych wersji prac dyplomowych]

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info