Abstract:
Rozwój każdego obiektu jest złożonym procesem transformacji dotykającym wszystkich jego wymiarów. Celem pracy jest analiza koncepcji rozwoju organizacji oraz diagnozowania etapów jej rozwoju. Praca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym rozdziale przedstawiono istotę i rodzaje organizacji oraz definicje rozwoju organizacji. W rozdziale drugim omówiono modele rozwoju organizacji, a także klasyczne i współczesne metody zarządzania. Dokonano charakterystyki strategii rozwoju organizacji w małej firmie. Przedstawiono również diagnozowanie rozwoju organizacji. Rozdział trzeci zawiera cel i zakres badań. W tej części omówiono także metodę badawczą – metodę list kontrolnych oraz scharakteryzowano badane przedsiębiorstwo. W rozdziale czwartym przedstawiono wyniki diagnozowania rozwoju badanego przedsiębiorstwa. W pracy wykorzystano dostępną literaturę przedmiotową oraz skorzystano z innych źródeł informacji, takich jak Internet. Celem badania było zdiagnozowanie etapów rozwoju organizacji w firmie VOYAGER z wykorzystaniem metody list kontrolnych. Po zebraniu koniecznych informacji na temat działalności firmy, dokonano diagnozowania etapów rozwoju organizacji. Rezultaty przeprowadzonej analizy zarówno metodą jakościową, jak i ilościową prowadzą do stwierdzenia, że firma VOYAGER znajduje się w fazie wzrostu.