The paper depicts the new challenges facing higher education institutions in Ukraine in the context of necessity
of developing proper intercultural knowledge, skills, and competences of contemporary graduates. It also
provides the background for the increasing role of higher education in respect of enhancing intercultu
ral learning. The paper emphasizes the importance of introducing changes in curriculum design, improvement
of teaching qualifications, and growing students’ intercultural socialization. Finally the paper proposes
some recommendations for achieving positive transformations of higher education in Ukraine in regards of
addressing the challenges of modern pluralistic society.
Dokument przedstawia nowe wyzwania stojące przed instytucjami szkolnictwa wyższego na Ukrainie w
kontekście konieczności stworzenia międzykulturowej wiedzy, umiejętności i kompetencji współczesnych
absolwentów. Jest również tłem dla rosnącej roli szkolnictwa wyższego w odniesieniu do poprawy edukacji
międzykulturowej. W artykule podkreśla się znaczenie wprowadzenia zmian w projekcie programu
nauczania, podnoszenia kwalifikacji dydaktycznych i rozwijania międzykulturowej socjalizacji uczniów. Wreszcie artykuł
proponuje pewne zalecenia dla osiągnięcia pozytywnych przemian szkolnictwa wyższego na Ukrainie w
odniesieniu do wyzwań współczesnego społeczeństwa pluralistycznego.