„Wybrane działania marketingowe i ich wpływ na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw na przykładzie firmy rhSPORT Centrum Narciarstwa i Sportu”

Ładowanie...
Miniatura

Data

2013-09-06 17:47:34

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Celem pracy jest przedstawienie i analiza wybranych działań marketingowych stosowanych w sektorze MŚP oraz podjęcie próby określenia ich wpływu na rozwój firmy. Badanie przeprowadzono na przykładzie mikroprzedsiębiorstwa rhSPORT Centrum Narciarstwa i Sportu. W pracy postawiono tezy mówiące o konieczności stosowania działań marketingowych przez firmy z sektora MŚP, o potrzebie jak najszerszej gamy tych działań oraz o związku i wpływie marketingu na rozwój firmy. Postawiono także hipotezy mówiące o działaniach czy okolicznościach marketingowych, które są warunkiem poprawy wskaźników rozwoju firmy, ale i zastrzeżenie, że nie da się określić wpływu niektórych działań marketingowych na rozwój firmy. W pracy przedstawiono podstawowe koncepcje marketingowe oraz definicję rozwoju firmy. Ponadto, scharakteryzowano sektor małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce oraz specyfikę ich marketingu. Zaprezentowano badaną firmę, wybrane działania marketingowe oraz analizę badań ankietowych i innych danych statystycznych z lat 2002-2013. W końcu, podjęto próbę określenia wpływu działań marketingowych na wzrost wskaźników rozwoju firmy. W podsumowaniu i wnioskach autor stwierdza, że niektóre działania marketingowe mają czy mogą mieć znaczący wpływ na rozwój firmy, podczas gdy inne tylko nieznaczny lub nieokreślony. Problematyka będąca przedmiotem pracy może mieć znaczenie dla metod zarządzania marketingowego polskich firm z sektora MŚP.
The objective of the paper is to present and analyze selected marketing activities as used by small and medium-sized enterprises (SMEs) as well as to attempt to determine their impact on the company’s development. The study is based on the example of a micro-enterprise called rhSPORT Centrum Narciarstwa i Sportu. The paper features theses claiming the necessity of using marketing activities by SMEs, the need for an as wide as possible range of such activities and the relationship between and the impact of marketing on the enterprise’s development. Hypotheses are also put forward defining marketing activities or situations which constitute a condition for the improvement of corporate development indicators, however, a reservation is made claiming that it was not possible to determine the impact of certain marketing activities on the development of the company. The basic marketing concepts and the definition of the company’s development were presented as well. In addition to that, the small and medium-sized enterprises in Poland and their marketing characteristics were discussed. There is a presentation of the studied company, its selected marketing activities as well as an analysis of the questionnaires and other statistical data collected in 2002-2013. Finally, an attempt is made at determining the impact of marketing activities on the company’s development indicators. In conclusions, the author finds that certain marketing activities have or may have a significant influence on the company’s development whereas other may only have a slight or indeterminate impact. The subject matter of the paper may have implications for the marketing management of Polish SMEs.

Opis

Słowa kluczowe

działania marketingowe, rozwój, wskaźniki rozwoju, mikroprzedsiębiorstwo, MŚP, ankieta, wpływ marketingu, specyfika MŚP, marketing activities, development, development indicators, micro-enterprise, SMEs, questionnaire, impact of marketing, characteristics of SMEs

Cytowanie