Konflikt jako czynnik determinujący proces komunikacji w organizacji na przykładzie Lidl Sp. z o.o.

Ładowanie...
Miniatura

Data

2013-08-24 22:00:39

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Niniejsza praca przybliża problematykę zjawiska konfliktu i jego wpływu na komunikowanie wewnętrzne w organizacji. W opracowaniu zdefiniowano podstawowe terminy odnoszące się do sytuacji konfliktowych oraz procesu komunikacji. Przeprowadzono analizę zjawiska konfliktu ukazując rolę, jaką pełnią we współczesnych organizacjach. Scharakteryzowano źródła powstawania sytuacji konfliktowych oraz opisano różne rodzaje konfliktu, które mają miejsce w pracy. Zaprezentowano sposoby zapobiegania powstawaniu konfliktów oraz najskuteczniejsze metody rozwiązania zaistniałego nieporozumienia. Przybliżono charakterystykę komunikowania się w pracy, ukazując jego istotę oraz funkcję, jaką pełni ten proces w organizacji. Opisano zasady skutecznej i efektywnej komunikacji oraz scharakteryzowano bariery zakłócające ten proces. Szczegółowo zanalizowano formalne i nieformalne sieci komunikacyjne, jako zasadnicze determinanty wpływające na efektywność komunikacyjną w firmie. Opisano zachowanie i postawy uczestników konfliktu. W celu rozwiązania problemu badawczego sformułowano hipotezę główną oraz cztery hipotezy szczegółowe. Zbadanie korelacji między sytuacją konfliktową a procesem komunikacji w organizacji nastąpiło w oparciu o sondaż diagnostyczny przeprowadzony wśród pracowników firmy Lidl z Nowego Sącza. Weryfikacja tez badawczych umożliwiła poznanie częstotliwości występowania konfliktów w badanej organizacji oraz identyfikację najczęstszych podmiotów, będących stronami sporu. W badaniach skupiono się przede wszystkim na poznaniu skutków konfliktu oraz wpływu, jaki wywierają na proces przekazywania informacji i porozumiewania się w firmie. Ponadto ważnym aspektem badań była identyfikacja opinii pracowników odnośnie istniejącego w firmie systemu komunikowania się.
The following thesis scrutinises the problem of conflict phenomenon and its influence on internal communication in an organization. The thesis defines key terms relating to conflict and communication process. An analysis of the phenomenon of conflict is carried out in order to present the significance of it in modern organizations. Sources of conflict situations and different types of conflicts that eventuate in the workplace are also characterized. The thesis presents different ways to prevent conflicts and the most effective solution methods to a disagreement. It also characteristics communication at work, revealing its essence and function it plays in the organization of this process. Another essential thing included is the description of principles of effective and efficient communication as well as the characteristics of barriers that interfere with the process. The paper also contains a thoroughgoing analysis of formal and informal communication networks as principal determinants affecting the efficiency of communication within the company. Behaviour and attitude of participants is another thing described. In order to solve the research problem there are one main and four specific hypotheses enunciated. The examination of correlation between the conflict situation and the process of communication in the organization is based on a diagnostic survey carried out amongst the Lidl employees from Nowy Sacz. The verification of research thesis also allows to find out the frequency of conflicts in the researched organization and to identify the most common entities responsible for a dispute. The study essentially focuses on understanding the consequences of a conflict and the influence it has on the process of information transfer and communication within the company. Furthermore, a crucial aspect of the study is to identify the company employees’ opinion on the existing communication system.

Opis

Słowa kluczowe

konflikt, mediacje, kompromis, komunikacja, komunikowanie interpersonalne, ankieta, conflict, mediation, compromise, communication, interpersonal communication, survey

Cytowanie