Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie na przykładzie firmy "X"

Ładowanie...
Miniatura

Data

2013-07-18 20:37:19

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Tematem pracy magisterskiej jest zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie na przykładzie firmy „X”. Nad znaczeniem wiedzy zastanawiał się nawet sam Platon. Współcześnie jest ona czynnikiem decydującym o osiągnięciu sukcesu. Badania przeprowadzone zostały na organizacji, która obecnie działa w branży taboru kolejowego. Przedstawiono pięć rodzajów badań, takich jak: Navigator Skandii, Broker Technologii, Zrównoważona Karta Wyników, Monitor Aktywów Niematerialnych (IAM) oraz IC Rating. Spośród nich, przedsiębiorstwo zostało przeanalizowane przy wykorzystaniu metody Nawigatora Skandii oraz IC Rating. Zastosowane metody wymagają dłuższego okresu realizacji, dlatego ich samo przeprowadzenie trwało około 6 tygodni. Po tym czasie została przeprowadzona ocena firmy pod względem kształtowania, rozwoju i wykorzystania wiedzy. Niestety wynik nie jest zadowalający, ale i też nie najgorszy. Wpływ na taki, a nie inny wynik miał głównie stosunek kierownictwa do swoich podwładnych. Nie zawsze bowiem potrafią oni dostrzec potrzeby ludzkie, które po zaspokojeniu owocowałyby efektywnym przepływem wiedzy między nimi. Współpraca jest elementem niezbędnym, aby wiedza, która mimo woli powstaje w każdym przedsiębiorstwie, mogła rozwijać się w sposób poprawny. Efektem tego byłaby chęć jej przekazywania innym współpracownikom co sprzyjałoby rozbudowie kapitału intelektualnego.
The subject of my thesis is knowledge management in the enterprise, an example of company “X”. The importance of knowledge was wandered even by Platon. Today it is decisive factor about success. The research were being made in company, which operate of the rolling stock trade. Five kinds research were submitted, such as: Scandia Navigator, Broker Technology, Balanced Scorecard, Intangible Assets Monitor (IAM) and IC Rating. Among them, the company were analyzed by Scandia Navigator and IC Rating methods. This adhibited methods needs more time to accomplishment, so their management took six weeks. After this time was exposed the estimation of firm in respect of shape, development and knowledge uses. Unfortunately the result is not good, but is not the worst. The management relationship to subordinates have been had mainly influence on this result. They would not always can notice a human needs, which would yield effective knowledge exchange after their gratify. The cooperation is necessary in order that knowledge, which is development in each company, could evolve in a good way.

Opis

Słowa kluczowe

wiedza, zarządzanie wiedzą, kapitał intelektualny, modele zarządzania, metody zarządzania, pomiar wiedzy, knowledge, knowledge management, intellectual capital, management models, measurement of knowledge

Cytowanie