Praca ma charakter teoretyczno – empiryczny. Realizowany program badawczy skoncentrowany jest na analizie poczucia jakości życia i obrazu siebie u chorych na cukrzycę typu 1 i osób zdrowych. Grupę badaną stanowiła młodzież ponadgimnazjalna w wieku od 16 do 19 lat. Badania zostały przeprowadzone na terenie Nowego Sącza wśród 30-tu osób chorych na cukrzycę typu 1 i 30-tu osób zdrowych. Uczniowie chorzy stanowili grupę kliniczną, natomiast uczniowie zdrowi grupę kontrolną. W badaniach wykorzystano zestaw następujących metod: Wybrane Skale Psychologicznej Jakości Życia (SVS, MLQ, SWL, GSE) w adaptacji Z. Uchnasta, Wielowymiarową Skalę Satysfakcji Życiowej Uczniów E. S. Huebnera (2001) w opracowaniu S. Tucholskiej (WSSŻU), Tennessee Skalę Obrazu Siebie W. H. Fittsa w adaptacji Z. Uchnasta (TSCS) oraz arkusze personalne własnej konstrukcji. Zebrany materiał empiryczny poddano analizie statystycznej i psychologicznej. Z przeprowadzonych analiz wynika, że nie występują różnice statystycznie istotne w poczuciu jakości życia i obrazu siebie pomiędzy chorymi na cukrzycę typu 1 i osobami zdrowymi w wyniku ogólnym oraz poszczególnych ich wymiarach. Ponadto powiązania jakie zachodzą pomiędzy poczuciem jakości życia i obrazem siebie mają charakter niezależny od stanu zdrowia osób. Zrealizowany program badawczy z udziałem młodzieży chorej na cukrzycę dostarczył wyników, które obok waloru poznawczego posiadają także wartość aplikacyjną. Stwierdzone powiązania można wykorzystać w pracy psychologicznej z osobami chorymi na cukrzycę.
The current thesis is grounded in theory and empirical research. The primary aim of the current study was to investigate the sense of quality of life and self concept between people suffering from type 1 diabetes and healthy individuals. The participants in the current study were high school students between 16-19 years of age. The research was carried out in the city of Nowy Sącz among 30 individuals suffering from type 1 diabetes (clinical group) and 30 healthy individuals (control group). To verify the hypotheses the following methods were utilized in the current study: The Quality of Life Scales such as (SVS, MLQ, SWL, GSE) adapted by Zenon Uchnast; Multidimensional Student Life Satisfaction Scale by E.S. Heubnera (2001), adapted by S. Tucholska (WSSŻU); The Tennessee Self Concept Scale by W. H. Fitts, adapted by Zenon Uchnast (TSCS) as well as a demographic questionnaire designed to elicit background information. The data was statistically analyzed and psychologically interpreted. Emergent findings indicated there is no statistically significant difference between the sense of quality of life and self concept among people suffering from type 1 diabetes and healthy individuals. Moreover, the relationship between the sense of quality of life and self concept does not dependent on a person’s state of health. The results of the current study although preliminary are of value and can be implemented in psychological practice with individuals suffering from diabetes.