Abstract:
Tematem pracy jest organizacja i funkcjonowanie sprzedaży hurtowej artykułów
FMCG. Celem pracy jest rozpoznanie specyfiki sprzedaży hurtowej artykułów FMCG oraz
ustalenie: przyszłości hurtowej sprzedaży w ocenie detalistów, poziomu obsługi klienta
oferowanego przez hurtownie, a także najważniejszych dla nabywców czynników
determinujących wybór danej hurtowni jako dostawcy artykułów hurtowych.
W części empirycznej pracy postawiono następujące hipotezy badawcze:
H1: Przy wyborze dostawcy artykułów hurtowych cena jest tak samo ważna dla klienta,
jak jakość obsługi.
H2: Oferta hurtowa w zakresie dóbr FMCG w pełni nie zaspokaja potrzeb detalistów w
zakresie szerokości asortymentu.
H3: Detaliści przeważnie wolą kupować artykuły chemii gospodarczej poprzez
bezpośredni kontakt z przedstawicielem handlowym.
W pracy wykorzystano literaturę z zakresu zarządzania i marketingu – były to pozycje
głównie zwarte, a także serwisy i czasopisma internetowe.
Metodą badawczą zastosowaną do badania był wywiad. Podmiotami w realizowanym badaniu byli właściciele lub kierownicy placówek detalicznych. Przebadano łącznie 48 przedsiębiorstw handlowych. H1 nie sprawdziła się, gdyż biorący udział w badaniu detaliści cenę towarów stawiają wyżej niż wysoką jakość obsługi klienta. H2 potwierdziła się, gdyż według opinii respondentów hurtownie działające w sektorze artykułów chemii gospodarczej mają jeszcze często braki asortymentowe. Ostania hipoteza sprawdziła się, gdyż ponad połowa, bo 26 na 45 odpowiadających na to pytanie udzieliła dokładnie tej odpowiedzi.