Inteligencja emocjonalna a obraz siebie u młodzieży

Ładowanie...
Miniatura

Data

2013-06-21 13:49:42

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Adolescencja to okres, w którym młodzi ludzie zaczynają podejmować ważne życiowe decyzje, które będą miały wpływ na ich dalsze życie. Dla psychologów istotną kwestią jest posiadanie wiedzy na temat tego jak przebiegają u nich procesy rozwoju osobowości, aby móc w odpowiedni sposób go wspierać. Przedmiotem pracy są powiązania między poziomem inteligencji emocjonalnej a obrazem siebie u młodzieży. Przedstawiony w pracy program badawczy został zrealizowany przy użyciu następujących metod psychologicznych: Kwestionariusza Inteligencji Emocjonalnej INTE N.S. Schutte, J.M. Malouff, L.E. Hall, D.J. Haggerty, J.T. Cooper, C.J. Golden oraz L. Dornheim, Testu Przymiotnikowego ACL autorstwa H.G. Gougha oraz A.B. Heilbruna (w wersji Ja-Realne i Ja-Idealne), Kwestionariusza Poczucia Bezpieczeństwa i Prężności Osobowej Z. Uchnasta oraz Ankiety Personalnej własnej konstrukcji. W badaniach wzięło udział 150 adolescentów w wieku od 18 do 21 lat. Do analizy statystycznej i psychologicznej uwzględniono 135 kompletnych zestawów kwestionariuszy. Kobiety stanowiły 47,41%, a mężczyźni 52,59% ogółu badanych. Wyniki badań pozwalają na wyciągnięcie następujących wniosków końcowych: młodzież o wyższym poziomie inteligencji emocjonalnej różni się w zakresie realnego obrazu siebie w porównaniu z młodzieżą o niskim natężeniu tej zmiennej. W ich strukturze potrzeb dominują potrzeby afiliacyjne, także cechuje ich większe zaufanie do siebie i własnych kompetencji. Idealny obraz siebie u młodzieży o wysokim i niskim poziomie inteligencji emocjonalnej różni się jedynie w niewielkim stopniu. Badana młodzież różni się także w zakresie poczucia bezpieczeństwa i prężności osobowej.
Adolescence is a time in which young people start to make important life decisions, that will influence their future. For psychologists it is an important issue to have sufficient knowledge level, about how these processes of personality evolution work, to be able to support them in an adequate way. Subject of these thesis are connections between emotional intelligence level and self image of youth. Study included in the thesis was conducted with following psychological methods: Questionnaire of Emotional Intelligence INTE N.S. Schutte, J.M. Malouff, L.E. Hall, D.J. Haggerty, J.T. Cooper, C.J. Golden and L. Dornheim, Adjective Test ACL by H.G. Gough and A.B. Heilbrun (version Me-Ideal, Me-Real), Questionnaire for Sense of Security and Personality Tension by Z. Uchnast as well as self-constructed Personal Form. There were 150 adolescent respondents aged 18 to 21. For both static, and psychological analysis there were 135 full questionnaire sets considered. Female were 47,41% and male were 52,59% of all respondents. Results of the study give possibility to determine following final conclusions: youth with higher emotional intelligence level differs in the terms of real self image compared to youth with lower level of this variable. In structure of their needs, affiliation needs dominate along with higher self confidence and confidence of his own competences. Ideal self image of youth with high and low emotional intelligence differs in a very low degree. Studied youth show differences in the fields of sense of security and personality tension.

Opis

Słowa kluczowe

inteligencja emocjonalna, poczucie własnej wartości, młodzież, osobowość człowieka, obraz siebie

Cytowanie