Abstract:
System prawny Rzeczpospolitej Polskiej jako główne ogniwo samorządu
terytorialnego uznaje gminę. Stanowi ona jednocześnie samodzielny i wolny w zakresie
decyzji co do własnej działalności, podmiot publiczno-prawny oraz gospodarczy.
Ponadto gmina - jako związek samorządowy stanowi podstawową jednostkę samorządu
terytorialnego, mającą swoją osobowość prawną wynikającą z Konstytucji
Rzeczpospolitej Polskiej.
Podmiotem samorządu terytorialnego jest społeczność zamieszkała na określonym
terytorium, która z mocy obowiązującego prawa, zorganizowana jest w związek
samorządowy. Z kolei przedmiotem działania samorządu jest wykonywanie zadań
publicznych, co świadczy o obowiązku podporządkowania się administracji
państwowej.
To, w jaki sposób dana gmina prosperuje i rozwija się, zależy w znacznej mierze od
budżetu, nakładu finansowego, źródeł dochodu oraz autonomii kapitałowej. Zarówno
subwencje, dotacje z budżetu państwa, czy podatki i inne opłaty stanowią samodzielność
gospodarczą danej gminy. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie gospodarki finansowej gminy jako jednostki samorządu terytorialnego w ujęciu teoretycznym i praktycznym jej odzwierciedleniu w latach 2002-2012 na przykładzie gminy Borzęcin. Całość pracy składa się ze wstępu, czterech rozdziałów oraz zakończenia. Wnioski wyciągnięte po przeprowadzeniu analizy budżetu gminy Borzęcin pokazały, że gmina bardzo dużo osiągnęła i zrealizowała bardzo dużo inwestycji, które będą służyły samorządowej społeczności lokalnej. Zmiany jakie nastąpiły w gminie są bardzo widoczne, jednak dużo jest jeszcze do zrobienia.