Przegląd zagadnień i metod marketingu i reklamy mobilnej w Polsce

Ładowanie...
Miniatura

Data

2013-02-28 14:51:29

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Celem badania było zdobycie wiedzy na temat stosowania telefonów komórkowych przez polskich konsumentów i stopnia zaawansowania rynku mobilnego w Polsce oraz możliwości reklamowych za pomocą urządzeń mobilnych. Dzięki badaniu, możemy poznać realną wiedzę Polaków na temat technologii mobilnych i ich używania w codziennnym życiu i wyciągnąć wnioski co należy zrobić, aby reklama mobilna była bardziej skuteczna. Ankieta, w formie Top Layer została skierowana do przypadkowych osób, za pomocą kwestionariusza online. Badanie pokazało znaczny rozwój świadomości użytkowników rynku mobilnego w Polsce. Ponad połowa Polaków posiada technologicznie zaawansowany smartfon, który pozwala na używanie różnych funkcji jak Internet, aplikacje, kody QR, Komunikacje Bilskiego Zasięgu (NFC) czy nawet Rozszerzoną Rzeczywistość . Choć ponad połowa badanych ma technologiczną możliwość używania wielu funkcji telefonów komórkowych w wielu przypadkach nie są one przez nich umiejętnie wykorzystywane. Pod względem dostępu technologii Polacy są gotowi na odbiór komunikatu reklamowego za pomocą mobile. Badanie pokazuje jednak, że choć ankietowani mają wiedzę na temat możliwości telefonów (wiedzą o możliwości używania Internetu, aplikacji, o kodach QR, GPS, aparacie, kamerze, SMS, emailu), wiedza ta jest ogólna i nie wystarczająca, aby przekonać ich do używania funkcji urządzeń mobilnych powszechnie. Użytkownicy zaczynają dopiero poznawać różne możliwości, testować, sprawdzać co jest dla nich pomocne, a co nie. Do testów podchodzą z dużą rezerwą, np. niechętnie ściągają płatne aplikacje, rzadko biorą udział w konkursach, które wymagają wysłanie płatnego SMS. Wciąż istnieją bariery technologiczne jak brak dostępu do Internetu, czy posiadanie zwykłego telefonu komórkowego, które jednak w niedługiej przyszłości zostaną rozwiązane. Niektóre kanały reklamy mobilnej, jak sms, czy reklama display mogą być już w dużej mierze skutecznie wykorzystywane, inne kanały, jak kody QR czy płatności mobilne muszą zostać jaśniej przedstawione użytkownikom, aby potrafili i nie bali się z nich skorzystać. Rynek jest na tyle rozwinięty, że reklama mobilna może być już emitowana kanałem jakim jest mobile - najskuteczniej za pomocą SMS, mobilnego Internetu oraz aplikacji. W miarę wzrostu świadomości użytkowników kanał ten będzie się coraz mocniej rozwijał, co otworzy inne możliwości reklamy mobilnej w Polsce. Szeroko pojęty mobile już teraz powinien być częścią mediów użytych do przekazu komunikatu reklamowego.
The main objective of this study was to gain knowledge on the use of mobile phones by Polish consumers and the stage of the mobile market development and mobile advertising opportunities in Poland. The survey shows a deep insight into the mobile market in Poland in regarding to the use of various functions of mobile phones by Polish users. Survey answers questions regarding distributionof mobile deviuces, and the way people use their mobile phone and Internet in everyday life. The study provides insight into real knowledge about mobile of random people, not necessary related to mobile industry. This allows us to know the real knowledge of Poles on mobile technology what can result in understanding how to improve mobile advertising. Survey, in the form of Top Layer was emitted to random people via an online questionnaire. Results showed a significant growth in people consciousness of mobile phones market in Poland. More than half of Poles have a technologically advanced Smartphone that allows them to use various functions such as the Internet, applications, QR codes, Near Filed Communication (NFC), and even Augmented Reality. Although more than half of the respondents have the technological ability to use many functions of mobile phones, in many cases they are not used by them skillfully. We can therefore say, that in terms of access to advanced mobile phones Poles are ready for receiving mobile advertisements. The study shows, however, that although the respondents are aware of the mobile phones opportunities (they know about the possibility of using the Internet, applications, QR codes, GPS, camera, SMS, e-mail), this knowledge is too general and not enough to convince them the use of mobile devices function on a daily basis. Users are just beginning to explore and test the various possibilities of mobile and see what is useful for them. Users come up very conservatively to mobile phones possibilities, for example, they are unwilling to use paid applications, rarely take part in competitions that require paid SMS sending. There are still technological barriers such as having normal phone instead of Smartphone and lack of internet access. In conclusion, some mobile advertising channels like SMS or advertising display may already be effectively used to reach a wide audience. Other channels, such as QR codes and mobile payments must be first presented more clearly to the users. The market is developed enough for mobile advertising, but some advertising ways may be more effective than other. Now, the most efficient in Poland is mobile-SMS, mobile Internet and applications and they can be widely used in media advertising mix. As awareness of the channel will be more developed, it will open other possibilities of mobile advertising in Poland.

Opis

Słowa kluczowe

reklama mobilna, urządzenia mobilne, aplikacje mobilne, mobile, mobile advertising, mobile devices, mobile application, Smartphone

Cytowanie