Materialne i niematerialne czynniki motywacji do pracy na przykładzie Banku Spółdzielczego w Limanowej

Ładowanie...
Miniatura

Data

2013-07-16 11:08:06

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Celem niniejszej pracy było zbadanie wpływu materialnych i niematerialnych sposobów motywacji na pracowników. Szczegółowej analizie poddano te z narzędzi występujące w systemie motywacyjnym Banku Spółdzielczego w Limanowej. Do badań nad hipotezami wykorzystano techniki wywiadu oraz ankiety, które przeprowadzono wśród pracowników badanej jednostki. Główna hipoteza pracy zakładała, iż materialne narzędzia motywacji mają dla pracowników największą siłę motywacyjną. Ponadto, założono, że wynagrodzenie to najsilniejszy motywator, premia to najskuteczniejsze płacowe narzędzie motywacji, a niematerialne czynniki nie mają istotnego wpływu na jej poziom. Postawiono również tezę, iż żadne z narzędzi nie działa na pracowników sposób demotywujący. W wyniku przeprowadzonych badań hipotezy te zostały w większości nie potwierdzone. Najważniejszymi wnioskami płynącymi z poniższej pracy jest fakt, iż niematerialne sposoby motywacji mają silniejszy wpływ na motywację pracowników niż motywatory materialne, wynagrodzenie nie jest najważniejszym czynnikiem motywującym, a premia to najskuteczniejszy motywator ze wszystkich narzędzi motywowania funkcjonującym w badanym banku. Ponadto badania dowiodły, iż żadne z narzędzi nie działa na pracowników w sposób demotywujący, a cały stosowany w firmie system motywacyjny jest wysoce skuteczny.
The aim of this work was to investigate how material and non-material tools of motivation influence on employees. The instruments which function in Bank Spółdzielczy in Limanowa’s system of motivation were detailed analyzed. To investigate and prove if the hypotheses were true, techniques of interview and questionnaire were used. They were conducted among the workers of the company. The main hypothesis of this project assumed, that the material instruments of motivation had got the biggest motivating power for the workers. What is more, it was supposed that a salary had been the major motivator, a bonus had been the most effective tool of salary motivation, and non- material motivating implements hadn’t got essential impact on her level. It was also assumed, that none of these tools demotivate workers in any way. After researches most of the hypotheses has been disproved. The most important conclusions of this work are: non-material tools of motivation have stronger influence on employees than material instruments, a salary is not the major motivator, however bonus is the most efficient one at all in the bank’s motivation system. What is more the researches proved, that any of motivating tolls demotivate workers by no means and the company’s motivation system works in a highly successful way.

Opis

Słowa kluczowe

motywacja, narzędzia materialne, narzędzia niematerialne, wpływ, wywiad, ankieta, motivation, material instruments, non-material instruments, influence, interview, questionnaire

Cytowanie