Diagnoza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa na przykładzie Textilmarket

Ładowanie...
Miniatura

Data

2013-07-16 14:19:56

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Celem pracy była charakterystyka koncepcji otoczenia konkurencyjnego organizacji i metod jego analizy oraz analiza i diagnoza otoczenia konkurencyjnego firmy Textilmarket. Jako główną metodę badawczą wykorzystano rozbudowane studium przypadku, zaś do metod szczegółowych należały wywiad bezpośredni częściowo ustrukturyzowany, obserwacja uczestnicząca i analiza danych wtórnych. Źródła danych miały charakter pierwotny (wywiad częściowo ustrukturyzowany, obserwacja uczestnicząca) i wtórny (dokumentacja wewnętrzna firmy, raporty, analizy, strony internetowe). W wyniku badań stwierdzono, że handel odzieżą dyskontową jest branżą atrakcyjną z perspektywy firmy Textilmarket. Bezpośrednimi konkurentami firmy są Pepco, sieci spożywcze oraz sprzedawcy indywidualni zajmujący się handlem odzieżą dyskontową na bazarach, w lokalach usługowych bądź przez Internet. Do głównych silnych stron Textilmarketu możemy zaliczyć niskie ceny, dobrze przeszkolony personel, odpowiednią aranżację wewnętrzną i zewnętrzną sklepu. Do głównych słabych stron należą niska jakość odzieży damskiej, nieaktualne wzornictwo i trendy, wąski asortyment zabawek, artykułów biurowych oraz biżuterii. Główne szanse w otoczeniu konkurencyjnym firmy Textilmarket stanowią niska siła oddziaływania dostawców, niska groźba pojawienia się nowych konkurentów oraz substytutów oraz znaczny potencjał wzrostu sprzedaży. Zagrożenia w otoczeniu konkurencyjnym firmy Textilmarket związane są z aktywnością i planami rozwoju konkurencji czy też z trudnością w znalezieniu atrakcyjnych lokalizacji dla kolejnych sklepów.
The object of this dissertation is to characterize the concept of competitive organization environment and the methods of it analysis as well as analysis and diagnosis of competitive organization environment of Textilmarket company. The developed case study was used as the main research method. Whereas, face-to-face interview that was partially structured, participant observation and secondary data analysis belonged to the detailed methods. Sources of data were of primary character (partially structured interview, participant observation) and secondary nature (internal documentation of the company, reports, analyses, websites). The research results have revealed that sale of discount clothes is an attractive industry from the perspective of Textilmarket company. The direct competitors of the company are Pepco, food chains and individual salespersons that deal with sale of discount clothes in marketplaces, service points or on Internet. The main strengths of Textilmarket can include low prices, well trained staff, appropriate interior and exterior design of a store. The main weaknesses cover low quality of women clothes, out of date design and trends, narrow assortment of toys, office articles and jewellery. The main opportunities of Textilmarket company in the competitive environment constitute low impact power of suppliers, low threat of occurring of new competitors and substitutes as well as considerable potential of sales increase. Hazard in the competitive environment of Textilmarket company are related to its activity and plans of competition development or also to difficulty in finding attractive locations for next stores.

Opis

Słowa kluczowe

diagnoza otoczenia, otoczenie konkurencyjne organizacji, metody analizy otoczenia, competitive organization environment, environment diagnosis, methods of environment analysis

Cytowanie