Obciążenie zawodowe rodziców a kompetencje społeczne młodzieży
Ładowanie...
Data
2013-06-21 11:41:06
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Abstrakt
Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny. Podjęty program badawczy skoncentrowany jest na analizie związków zachodzących pomiędzy kompetencjami społecznymi młodzieży a stopniem nasilenia obciążenia zawodowego rodziców. W badaniu wykorzystano zestaw następujących narzędzi psychologicznych: Kwestionariusz Kompetencji Społecznych (KKS) A. Matczak, Kwestionariusz Empatii Osobowej (KEmO) Z. Uchnasta oraz Arkusza Personalnego własnej konstrukcji. Badaniami objęto 150 uczniów klas gimnazjalnych w wieku od 13 do 17 lat. Analiza statystyczna i psychologiczna przeprowadzona została na 140 poprawnie wypełnionych zestawach testowych. Kobiety stanowiły 55% a mężczyźni 45% ogółu badanych.
Z przeprowadzonych analiz wynika, że niektóre umiejętności społeczne młodzieży wychowywanej w rodzinach charakteryzujących się wysokim obciążeniem zawodowym rodziców są mniejsze. Dotyczy to szczególnie chłopców, którzy maja problemy z nawiązywaniem kontaktów interpersonalnych o charakterze intymnym oraz w mniejszym stopniu niż dziewczęta potrafią bronić własnych racji i zajmowanych stanowisk. Zrealizowany program badawczy ma wartość aplikacyjną i można go wykorzystać do pracy z młodzieżą, której rodzice pracują w nadmiarze.
This master thesis is empirical and theoretical. The undertaken research program has been focused on evaluating the relations between the social competence of youth and the severity of the working parents overloading. In research there was used the following set psychological methods: Social Competence Questionnaire (KKS) A Matczak, Personal Empathy Questionnaire (KEmO) Z. Uchnast and own designed Personal Sheet. The study was conducted on a group of 150 pupils from middle school at the age between 13 and 17 years old. Group of respondents consisted of women (55%) and man (45%). Performed analyses show that some social skills of youth raised in families characterized by high vocational overloading of parents, are lower. That refers especially to boys, who face difficulties with establishing the interpersonal contacts of intimate character and in a lower degree than girls can stand for their rights and their positions. Completed research program has a great application value and can be used in a work with youth, whose parents work too long hour.
This master thesis is empirical and theoretical. The undertaken research program has been focused on evaluating the relations between the social competence of youth and the severity of the working parents overloading. In research there was used the following set psychological methods: Social Competence Questionnaire (KKS) A Matczak, Personal Empathy Questionnaire (KEmO) Z. Uchnast and own designed Personal Sheet. The study was conducted on a group of 150 pupils from middle school at the age between 13 and 17 years old. Group of respondents consisted of women (55%) and man (45%). Performed analyses show that some social skills of youth raised in families characterized by high vocational overloading of parents, are lower. That refers especially to boys, who face difficulties with establishing the interpersonal contacts of intimate character and in a lower degree than girls can stand for their rights and their positions. Completed research program has a great application value and can be used in a work with youth, whose parents work too long hour.
Opis
Słowa kluczowe
rodzina, kompetencje społeczne, psychologia, młodzież, rozwój