Doskonalenie systemu zarządzania jakością na przykładzie firmy Novitus
Ładowanie...
Data
2012-11-30 12:33:48
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Abstrakt
Głównym tematem niniejszej pracy jest omówienie doskonalenia systemu zarządzania jakością stosowanego w firmie Novitus – Centrum Technologii Sprzedaży. W ramach prowadzonych badań dokonano analizy dokumentacji opisującej działanie systemu zarządzania jakością stosowanego w wyżej wymienionym przedsiębiorstwie. Omówiono podstawowe pojęcia dotyczące jakości. Następnie przedstawiono termin zarządzania przez jakość - Total Quality Management oraz scharakteryzowano najważniejsze osoby mające wkład w jego rozwój. Przedstawiono również podstawowe wymagania dotyczące stosowania Normy ISO 9001:2008. W Novitus wprowadzono system zarządzania zgodny z wymogami ISO 9001:2008. Od 2004 r. przedsiębiorstwo posiada certyfikowany system zarządzania jakością. Scharakteryzowano działanie systemu koncentrując się na czynnikach wpływających na jego doskonalenie. Przedstawiono poszczególne procedury oraz najistotniejsze zagadnienia opisane w księdze zarządzania jakością. System doskonalony jest przez: analizę zadowolenia klientów, kontrolę na poszczególnych etapach produkcji, przeglądy zarządzania, przeprowadzanie audytów wewnętrznych oraz wdrażanie działań zapobiegawczych i korygujących. Skuteczność tych działań jest sprawdzana podczas kolejnych audytów. Wszystkie scharakteryzowane powyżej czynności gwarantują natychmiastowe usuwanie niezgodności, a dzięki temu umożliwiają skutecznie doskonalenie stosowanego systemu zarządzania jakością.
The main theme of this paper is to discuss the improvement of the quality management system used in the company Novitus - Sales Technology Center. In this study an analysis of documentation describing the operation of the quality management system used in the above-mentioned company was made. The basic concepts of quality was discussed. Next the term Total Quality Management was presented and characterized the most important person to contribute to its development. It also presents the basic requirements for the application of ISO 9001:2008. In Novitus management system was introduced in accordance with the requirements of ISO 9001:2008. Since 2004 the company has a certified quality management system. Characterized the system by focusing on the factors which affect the improvement. Outline specific procedures, and the most important issues discussed in the book of quality management. The system is improved by analysis of customer satisfaction, control at each stage of production, management review, internal auditing and the implementation of preventive and corrective measures. The effectiveness of these measures is checked during subsequent audits. All characterized above steps ensure immediate removal of non-compliance, and thus enable the effective improvement of the quality management system used.
The main theme of this paper is to discuss the improvement of the quality management system used in the company Novitus - Sales Technology Center. In this study an analysis of documentation describing the operation of the quality management system used in the above-mentioned company was made. The basic concepts of quality was discussed. Next the term Total Quality Management was presented and characterized the most important person to contribute to its development. It also presents the basic requirements for the application of ISO 9001:2008. In Novitus management system was introduced in accordance with the requirements of ISO 9001:2008. Since 2004 the company has a certified quality management system. Characterized the system by focusing on the factors which affect the improvement. Outline specific procedures, and the most important issues discussed in the book of quality management. The system is improved by analysis of customer satisfaction, control at each stage of production, management review, internal auditing and the implementation of preventive and corrective measures. The effectiveness of these measures is checked during subsequent audits. All characterized above steps ensure immediate removal of non-compliance, and thus enable the effective improvement of the quality management system used.
Opis
Słowa kluczowe
jakość, system zarządzania jakością, doskonalenie, Total Quality Management, ISO