Ocena atrakcyjności otoczenia konkurencyjnego i pozycji konkurencyjnej na przykładzie hoteli czterogwiazdkowych w Krynicy
Ładowanie...
Data
2012-12-03 21:28:57
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Abstrakt
Celem pracy jest przedstawienie istoty i metod oceny atrakcyjności otoczenia
konkurencyjnego i pozycji konkurencyjnej oraz ocena atrakcyjności branży hoteli 4* w
Krynicy i pozycji konkurencyjnej uczestników tej branży.
Oceny atrakcyjności sektora dokonano na podstawie analizy 5 sił Portera i analizy
punktowej, zaś oceny pozycji konkurencyjnej dokonano na podstawie opracowanej mapy
grup strategicznych, analizy profili konkurencyjnych oraz analizy grzebieniowej. W otoczeniu
konkurencyjnym hoteli 4* zauważyć można dominację szans nad zagrożeniami. Wyniki
analizy 5 sił Portera i punktowej oceny atrakcyjności sektora wskazują ponadto, iż jest to
branża umiarkowanie atrakcyjna. Hotele 4* nie stanowią grupy strategicznej, tylko odmiennie
konkurują w ramach swej branży, w której można wyróżnić trzy grupy strategiczne. Hotele
różnią się pozycją konkurencyjną.
Część empiryczna pracy powstała w oparciu o dane wtórne oraz na podstawie danych
pierwotnych z obserwacji uczestniczącej, gdyż autorka badania jest pracownikiem branży
hotelarskiej w Krynicy.
The aim of the thesis was to present the essence and methods of the evaluation of attractiveness of the competitive environment and of the competitive position, as well as to evaluate the attractiveness of the industry of 4* hotels in Krynica and of the competitive position of the individual companies that belong to it. The industry attractiveness was evaluated based on the methods of 5 Forces Framework of M. Porter and by the Quantitative Evaluation of Industry Attractiveness, while the competitive position was evaluated based on the methods of Strategic Group Map, of Competitive Profile and Competitive Tools Analysis. The competitive environment of the industry of 4* hotels is characterized by the dominance of opportunities over threats. The results of the 5 Forces Framework and of the Quantitative Analysis of Industry Attractiveness point to moderate attractiveness of this industry. The 4* hotels do not form one strategic group but differently compete within their industry, forming three strategic groups. The hotels differ by competitive positions.
The aim of the thesis was to present the essence and methods of the evaluation of attractiveness of the competitive environment and of the competitive position, as well as to evaluate the attractiveness of the industry of 4* hotels in Krynica and of the competitive position of the individual companies that belong to it. The industry attractiveness was evaluated based on the methods of 5 Forces Framework of M. Porter and by the Quantitative Evaluation of Industry Attractiveness, while the competitive position was evaluated based on the methods of Strategic Group Map, of Competitive Profile and Competitive Tools Analysis. The competitive environment of the industry of 4* hotels is characterized by the dominance of opportunities over threats. The results of the 5 Forces Framework and of the Quantitative Analysis of Industry Attractiveness point to moderate attractiveness of this industry. The 4* hotels do not form one strategic group but differently compete within their industry, forming three strategic groups. The hotels differ by competitive positions.
Opis
Słowa kluczowe
otoczenie konkurencyjne, pozycja konkurencyjna, branża hotelarska, competitive environment, competitive position, hotel industry