Ocena atrakcyjności otoczenia konkurencyjnego i pozycji konkurencyjnej na przykładzie hoteli czterogwiazdkowych w Krynicy

Ładowanie...
Miniatura

Data

2012-12-03 21:28:57

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Celem pracy jest przedstawienie istoty i metod oceny atrakcyjności otoczenia konkurencyjnego i pozycji konkurencyjnej oraz ocena atrakcyjności branży hoteli 4* w Krynicy i pozycji konkurencyjnej uczestników tej branży. Oceny atrakcyjności sektora dokonano na podstawie analizy 5 sił Portera i analizy punktowej, zaś oceny pozycji konkurencyjnej dokonano na podstawie opracowanej mapy grup strategicznych, analizy profili konkurencyjnych oraz analizy grzebieniowej. W otoczeniu konkurencyjnym hoteli 4* zauważyć można dominację szans nad zagrożeniami. Wyniki analizy 5 sił Portera i punktowej oceny atrakcyjności sektora wskazują ponadto, iż jest to branża umiarkowanie atrakcyjna. Hotele 4* nie stanowią grupy strategicznej, tylko odmiennie konkurują w ramach swej branży, w której można wyróżnić trzy grupy strategiczne. Hotele różnią się pozycją konkurencyjną. Część empiryczna pracy powstała w oparciu o dane wtórne oraz na podstawie danych pierwotnych z obserwacji uczestniczącej, gdyż autorka badania jest pracownikiem branży hotelarskiej w Krynicy.
The aim of the thesis was to present the essence and methods of the evaluation of attractiveness of the competitive environment and of the competitive position, as well as to evaluate the attractiveness of the industry of 4* hotels in Krynica and of the competitive position of the individual companies that belong to it. The industry attractiveness was evaluated based on the methods of 5 Forces Framework of M. Porter and by the Quantitative Evaluation of Industry Attractiveness, while the competitive position was evaluated based on the methods of Strategic Group Map, of Competitive Profile and Competitive Tools Analysis. The competitive environment of the industry of 4* hotels is characterized by the dominance of opportunities over threats. The results of the 5 Forces Framework and of the Quantitative Analysis of Industry Attractiveness point to moderate attractiveness of this industry. The 4* hotels do not form one strategic group but differently compete within their industry, forming three strategic groups. The hotels differ by competitive positions.

Opis

Słowa kluczowe

otoczenie konkurencyjne, pozycja konkurencyjna, branża hotelarska, competitive environment, competitive position, hotel industry

Cytowanie