Rozwój zawodowy nauczycieli Publicznego Gimnazjum w Łomnicy - Zdroju a ich poczucie satysfakcji

Ładowanie...
Miniatura

Data

2012-11-27 08:12:29

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

W niniejszej pracy ukazano kwestię rozwoju zawodowego jako przykład zarządzania wiedzą, w odniesieniu do środowiska pracy nauczycieli Publicznego Gimnazjum w Łomnicy-Zdroju. Skupiono się także na ocenie poziomu odczuwanej przez nich satysfakcji zawodowej. W tym celu przedstawiono treści merytoryczne związane z zagadnieniem zarządzania wiedzą, awansem zawodowym nauczycieli i reformą systemu szkolnego. Następnie dokonano analizy i podsumowania rezultatów badań własnych. Celem prezentacji wątków merytorycznych i metodologicznych była weryfikacja hipotezy, która przybrała następujące brzmienie: Możliwość rozwoju i stopień awansu zawodowego w badanej przeze mnie grupie nauczycieli nie wpływa na ich poczucie satysfakcji z wykonywanej pracy zawodowej. Założenie to potwierdziło się jedynie częściowo, gdyż w opinii respondentów to właściwie prowadzona praca dydaktyczno-wychowawcza stanowi główne źródło satysfakcji zawodowej, jednak możliwość rozwoju zawodowego zajmuje w tej hierarchii kolejną pozycję, zatem jest również bardzo istotna. Takie wnioski wysunięto dzięki badaniu przeprowadzonemu przy użyciu kwestionariusza ankiety opracowanego przez autora pracy.
This thesis presents aspect of professional development as the example of knowledge management, with reference to the work of teachers in the Gymnasium in Łomnica-Zdrój. The evaluation of level of their professional satisfaction is also described. For this purpose, substantial contents connected with professional development of teachers and school system reforms are presented. Finally, the analysis and summary of own researches are provided. The aim of presentation of substantial issues and methodological contents was to verify hypothesis: The possibility of professional development and the level of professional development has no influence on the teachers’ satisfaction with their job. Researches confirmed this assumption only partially, because respondents claim that they derive satisfaction from didactic and educational activities. The possibility of professional development is on the second place in the hierarchy, but it is also very important. Such conclusions are drawn thanks to the research on a group of teachers. It was achieved by means of survey worked out by the author of this thesis.

Opis

Słowa kluczowe

zarządzanie wiedzą, satysfakcja zawodowa, nauczyciel, awans zawodowy nauczycieli, reforma systemu edukacji, rozwój zawodowy, knowledge management, professional satisfaction, teacher, career advancement of teachers, reform of education system, professional development

Cytowanie