Lean management jako metoda zintegrowanego zarządzania przedsiębiorstwem na przykładzie ZWUT S.A. a Siemens Company
Abstrakt
Założeniem niniejszej pracy jest analiza, wywodzącej się z japońskiego przemysłu motoryzacyjnego, metody kompleksowego zarządzania przedsiębiorstwem pod kątem zastosowania jej w polskich przedsiębiorstwach produkcyjnych. Opracowanie zawiera szczegółowy opis poszczególnych elementów składowych systemu, sposoby wdrażania w praktyce oraz korzyści wynikające z jego zastosowania. Ponadto przedstawione są relacje zachodzące pomiędzy elementami składającymi się na zwartą całość, która – według teorii – daje dobre efekty wyłącznie w przypadku równoczesnego zastosowania wszystkich składowych. W części badawczej zaprezentowano analizę możliwości zastosowania Lean Management w polskich realiach gospodarczych i kulturowych. Zawiera ona teoretyczne założenia konieczne do wdrożenia systemu w przedsiębiorstwie polskim oraz problemy z tym związane. Niektóre z elementów Lean Management nie znalazły dotychczas zastosowania w Polsce, bądź występują w nieco innej formie. Trudno więc mówić o kompleksowym i bezkrytycznym zastosowaniu systemu w jego pierwotnej formie. Ponadto opisywana metoda od czasu jej zdefiniowania uległa pewnym przeobrażeniom i modyfikacjom, podążając za zmieniającymi się realiami gospodarczymi czy lokalnymi wymogami rynku. W związku z tym, analizowane w pracy przedsiębiorstwo ZWUT S.A. a Siemens Company zostało poddane badaniu pod kątem podobieństw i różnic pomiędzy istniejącym tam sposobem zarządzania organizacją a teoretycznymi założeniami Lean Management.
Opis
Słowa kluczowe
lean management, outsourcing, zarządzanie, restrukturyzacja, Toyota Motor Corporation, proces produkcji, liderzy, standaryzacja umiejętności, Zakłady Wytwórcze Urządzeń Telekomunikacyjnych S.A., Siemens Company