Analiza porównawcza procedur pozyskiwania klientów przez towarzystwa ubezpieczeń na życie – aspekty psychologiczne i organizacyjne
Abstrakt
Przesłanką do napisania niniejszej pracy były obserwowane, niepokojące zmiany w sektorze ubezpieczeń na życie. Po początkowym boomie trwającym kilka lat nastąpił, znaczny spadek sprzedaży nowych polis ubezpieczeniowych. Załamanie wzrostu rynku ubezpieczeń zbiegło się w czasie z nadejściem okresu dekoniunktury gospodarczej, która zaczęła się około roku 2000. Pierwsze oznaki recesji w sektorze ubezpieczeń zostały zanotowane już w pierwszym półroczu 2001 roku. Dział ubezpieczeń życiowych nieco później zareagował na pogorszenie sytuacji rynkowej. W roku 2002 ubezpieczyciele życiowi odnotowali najniższy przyrost składki w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Wydawać by się mogło, że stagnacja gospodarcza jest jedynym czynnikiem, który wpłynął na osłabienie rynku ubezpieczeń. W niniejszej pracy dokonano próby oceny działalności zachodnich firm ubezpieczeniowych, funkcjonujących na polskim rynku w kilku aspektach.
Opis
Słowa kluczowe
ubezpieczenia, rynek ubezpieczeń, towarzystwa ubezpieczeń na życie, psychologia, osobowość, agent ubezpieczeniowy, pośrednicy ubezpieczeniowi, firmy ubezpieczeniowe w UE, etyka, polisy ubezpieczeniowe