Koncepcja Value-Based Management filozofią współczesnej spółki kapitałowej. Krytyczna analiza miernika EVA TM.

Ładowanie...
Miniatura

Data

2005

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Wzrastająca konkurencja, globalizacja rynków kapitałowych oraz silna pozycja inwestorów instytucjonalnych to wykładnie obecnego rynku kapitałowego na całym świecie, umacniające rolę akcjonariuszy w tworzeniu wartości dodanej. Tak znaczące przemiany, które stale postępują, wymusiły konieczność wprowadzenia systemu zarządzania zorientowanego na wzrost wartości rynkowej przedsiębiorstwa (Value-Based Management) oraz weryfikację oceny rezultatów działalności za pomocą mierników opartych na wartości dodanej (Market Value Added, Economic Value Added)1. VBM jednak, jako innowacyjna metoda zarządzania, kreując nowe instrumentarium, bardzo silnie odwołuje się do ugruntowanej od kilku już dekad teorii finansów. Kreacja wartości uzależniona jest od wystąpienia nadwyżki zwrotu kapitału nad wartością jego kosztu. Podstawowym miernikiem, tak pojętego wyniku finansowego, jest zysk netto pozostały po potraceniu kosztu od zainwestowanego kapitału, określanym jako Zysk Ekonomiczny. Opierając się na tej zależności, czołówka najlepszych firm doradczych na świecie stara się zdefiniować i opracować metodologiczne ramy zastosowania Zysku Ekonomicznego w modelu VBM. W niniejszej pracy szerzej zaprezentowano koncepcje VBM. Implementacja zarządzania opartego na wartości wymaga stworzenia nowej filozofii przedsiębiorstwa i przede wszystkim dogłębnego zrozumienia współczesnych realiów gospodarki światowej .

Opis

Słowa kluczowe

Value-Based Management, spółka kapitałowa, analiza miernika EVA TM, gospodarka rynkowa, globalizacja, inwestor w strategii przedsiębiorstwa, zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, ekonomiczna wartość dodana, Economic Value Added (EVA), mierniki kreacji wartości, bankowa ekonomiczna vartość dodana (BEVA)

Cytowanie