Przedmiotem niniejszej pracy była przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw. Celem praktycznym pracy była weryfikacja analizy przewag konkurencyjnych "Firmy Budowlanej VIP". Badaniami objęto działalność przedsiębiorstwa budowlanego o nazwie "Firma Budowlana VIP", z siedzibą w Nowym Sączu w zakresie takich wybranych obszarów głównych jak weryfikacja stopnia przewagi konkurencyjnej "Firmy Budowlanej VIP", weryfikacja determinantów przewagi konkurencyjnej "Firmy Budowlanej VIP", weryfikacja obszarów przewagi konkurencyjnej "Firmy Budowlanej VIP" oraz weryfikacja efektywności przewagi konkurencyjnej "Firmy Budowlanej VIP". Celem głównym pracy ustalono następujące pytanie „Czy w opinii pracowników przedsiębiorstwo o nazwie "Firma Budowlana VIP" posiada przewagę konkurencyjną na rynku?", natomiast w korelacji do tego problemu badawczego postawiono hipotezę o treści: "Zakłada się, iż w opinii pracowników przedsiębiorstwo o nazwie "Firma Budowlana VIP" posiada znaczną przewagę konkurencyjną nad konkurentami, szczególnie w obszarze finansowym, zasobowym, cenowym i jakościowym." Do celów niniejszej pracy przeprowadzono analizę SWOT oraz badania ankietowe, w których brało udział 30 pracowników "Firmy Budowlanej VIP", która to stanowiła teren badań w niniejszej pracy. W toku badań zrealizowano wszystkie postawione cele badawcze oraz potwierdzono wszystkie założone hipotezy badawcze. W świetle wyników badań własnych uzyskano stosowne wyniki, które wskazują na potwierdzenie przewagi konkurencyjnej badanego przedsiębiorstwa.
Abstract of the subject of this work was the competitive advantages of companies. The aim of the practical was a review analysis of the competitive advantages of a construction company "VIP". The studies covered activities building called "Construction Company VIP" company, based in Nowy Sącz in selected areas of such major as verification of the degree of competitive advantage "Construction Company VIP", review of determinants competitive "Construction Company VIP", verification of the areas of competitive advantage "Construction Company VIP" and checking the efficiency of competitive "Construction Company VIP". The main aim of the work was established following the question "Whether in the opinion of the employees of the enterprise called "Construction Company VIP" has a competitive advantages in the market?", while in correlation to this problem research hypothesis was: "it is assumed that, in the opinion of the employees of the company named "Construction Company VIP" has a significant competitive advantages over competitors, particularly in the area of financial, resources, price, quality and marketing." For the purpose of this work was analysis SWOT and carried out surveys, in which participated 30 employees "Construction Company VIP", which represented the area tests in this work. In the course of the research was carried out all objectives research and confirmed all founded the research hypothesis. In the light of the results of its own research yielded appropriate results, which indicate the competitive advantages confirmation test.