Franczyza w branży odzieżowej jako sposób na rozwój przedsiębiorczości
Ładowanie...
Data
2012-09-20 06:45:09
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Abstrakt
Celem niniejszej pracy jest omówienie problematyki związanej z aspektem rozwoju przedsiębiorczości z wykorzystaniem współpracy franczyzowej. W szczególności analizie poddany został rynek odzieżowy w Polsce. Ta dziedzina gospodarki została wybrana z uwagi na posiadane w niej doświadczenie autora. Praca pokazuje od wewnątrz jak prosperuje ten obszar rynku, jak funkcjonują na nim duzi potentaci i jak w tym wszystkim odnajduje się przedsiębiorca podejmujący próbę otwarcia własnego sklepu. Jako typ współpracy wybrana zostaje franczyza. Opisano skąd pochodzą jej początki, jak zaistniała na świecie i w Polsce, jaki jest jej podział oraz scharakteryzowano umowę franczyzową. Aby lepiej ukazać zalety i wady franczyzy scharakteryzowane zostają poszczególne firmy, które wykorzystują tego typu rozwiązanie. Na ich przekładzie przeanalizowane są szanse i zagrożenia dla przeszłego franczyzobiorcy. Praca ma ocenić system franczyzowy dając odpowiedź na pytanie, czy może on ułatwić otwarcie własnego sklepu odzieżowego. Pracę oparto o literaturę naukową, źródła internetowe, dane statystyczne oraz liczne konsultacje z przedstawicielami handlowymi oraz rozmowy z osobami prowadzącymi własne sklepy odzieżowe.
The aim of the thesis is the elaboration of issues associated with enterprise development by means of franchising. The Polish clothing market has been analyzed in particular. This branch of economy has been chosen due to the author’s clothing experience. The thesis shows from the inside how this area of market prospers, in what way the biggest tycoons function and how an entrepreneur, trying to open his own shop, pulls himself together. The chosen type of cooperation is franchising. Its origins, the way of becoming known in the world and in Poland, its divisions and characteristics have been described in this study. Individual companies using this type of economic solution are characterized in order to present its advantages and disadvantages in a better way. Chances and risks of a future franchisee have been calculated on their basis. The thesis is to evaluate the franchising system and decide whether it is possible to make one’s clothing shop’s opening easier or not. The study has been based on scientific literature, internet sources, statistical data, numerous consultations with sales representatives and discussions with individuals carrying out their own clothing shops.
The aim of the thesis is the elaboration of issues associated with enterprise development by means of franchising. The Polish clothing market has been analyzed in particular. This branch of economy has been chosen due to the author’s clothing experience. The thesis shows from the inside how this area of market prospers, in what way the biggest tycoons function and how an entrepreneur, trying to open his own shop, pulls himself together. The chosen type of cooperation is franchising. Its origins, the way of becoming known in the world and in Poland, its divisions and characteristics have been described in this study. Individual companies using this type of economic solution are characterized in order to present its advantages and disadvantages in a better way. Chances and risks of a future franchisee have been calculated on their basis. The thesis is to evaluate the franchising system and decide whether it is possible to make one’s clothing shop’s opening easier or not. The study has been based on scientific literature, internet sources, statistical data, numerous consultations with sales representatives and discussions with individuals carrying out their own clothing shops.
Opis
Słowa kluczowe
przedsiębiorczość, przedsiębiorca, franczyza, rynek odzieżowy, działalność gospodarcza, franchising