Siła konkurencyjności przedsiębiorstw handlowych decyduje o ich przetrwaniu na ciągle zmieniającym się rynku. Bycie liderem w branży jest celem każdego przedsiębiorcy. Jednak udaje się to nielicznym, dzięki stosowaniu przez nich przeróżnych metod i technik pozwalających na skuteczną walkę z konkurencją. Niniejsza praca magisterska jest badaniem pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa handlowego na przykładzie przedsiębiorstwa Solar-Bin działającego w branży instalacyjno-grzewczo-sanitarnej. Przedstawiono sylwetkę firmy oraz głównych konkurentów, dzięki czemu możliwe było ich porównanie oraz dostrzeżenie różnic i podobieństw. W tym celu posłużono się popularnymi metodami analizy konkurencyjności. Jakie są skuteczne metody walki z konkurencją? Jak osiągnąć pozycję lidera? Jaką rolę odgrywa marketing w konkurowaniu o klienta? Odpowiedź na te i inne pytania zawarte są w tej pracy.
The strength of the competitiveness of trading companies decides about their survival at the market, which is permanently changing. The goal of each enterpriser is to be the leader in the branch. However, only a few can manage that by using different kinds of methods and techniques, which allow them an effective fight with the competition. The following master’s thesis is a study about the competitive position of a trading company, which I am going to present you on the example of Solar- Bin, a company working in the installation, heating and sanitary branch. The presentation of the company and its main rivals made it possible to compare them and remark all differences and similarities. For these purposes ware used popular methods of competitive analysis Which are the most effective methods to fight with the competition? How can we reach the position of the leader? Which role does marketing play to secure clients? The answers for these and other questions can by found in this work.