Wykorzystanie wzorców projektowych w projektowaniu graficznego interfejsu użytkownika

Brak miniatury

Data

2005

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Graficzny interfejs użytkownika, ang. Graphical User Interface w skrócie GUI, służy do komunikacji pomiędzy użytkownikiem a komputerem. Łatwość i przystępność obsługi nawet dla użytkowników o małej znajomości komputera spowodowały, ze stał się on coraz bardziej powszechniejszy w dobie XXI wieku. Przytłaczająca większość dzisiejszych programów korzysta z niego, dlatego ze stał się coraz bardziej powszechniejszy. Dzisiejsze GUI uległy standaryzacji, dla zapewnienia takiej samej obsługi na różnych komputerach, każde GUI posiada większość tych samych cech, co znacznie ułatwia proces jego projektowania. Chociaż stworzone GUI dobrze spełniają swoja role w komunikowaniu się z użytkownikiem, proces tworzeniach nowszych i doskonalszych bibliotek do tworzenia GUI nie zmalał, ale rozwija się coraz bardziej. Należy pamiętać ze przemysł komputerowy należy do najszybciej rozwijający się. Kiedyś działające sprawnie komputerowe języki strukturalne zastąpiono coraz nowszymi i wygodniejszymi językami zorientowanymi na obiekty. Dały one impuls do coraz lepszego zapisu i implementacji zwykłych i złożonych aplikacji. Wpłynęło to również na lepsze udoskonalanie i rozszerzanie właściwości GUI. Następnie na bazie języków zorientowanych obiektowo wykształciły się wzorce projektowe, pomocne w projektowaniu i udoskonalaniu tworzenia aplikacji, i tym samym narzędzia do coraz lepszego budowania GUI opartego na obiektach. Praca ta przedstawia tym samym tworzenie szkieletu dla GUI, pokazuje zasadę tworzenia podstawowych obiektów i komunikacji miedzy nimi, aby w przyszłości sprawniej udoskonalać GUI w miarę potrzeb.

Opis

Słowa kluczowe

wzorce projektowe, graficzny interfejs użytkownika, okno aplikacji, szkielet aplikacji, projektowanie, okna dialogowe, wieloplatformowość aplikacji

Cytowanie