Rozwój małych i średnich przedsiębiorstw a rynek pracy w Polsce

Brak miniatury

Data

2002

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Chociaż problemy rynku pracy dotykają prawie wszystkich społeczeństw, gospodarek i państw, to szczególny wymiar z uwagi na krótki horyzont czasowy i konieczność równoczesnego przeprowadzenia zmian na wielu polach, uzyskują one w państwach dokonujących głębokiej przebudowy swoich gospodarek, do których należy Polska. Zmianom w stosunkach własności, restrukturyzacji w przemyśle i usługach towarzyszy likwidacja znacznej liczby miejsc pracy. Bezrobocie w okresie transformacji w Polsce jest konsekwencją przewagi destrukcji miejsc pracy nad tworzeniem nowych. Strategicznym celem dla Polski jest odwrócenie tego trendu i zwiększenie liczby nowych miejsc pracy. To z kolei wymaga dokładnej analizy rynku pracy pod kątem podaży nowych miejsc pracy. Niniejsza praca podejmuje kwestie udziału małych i średnich przedsiębiorstw w kreowaniu miejsc pracy w polskiej gospodarce. Przedstawione informacje i wyniki badań, pozwalające na analizowanie dynamiki małych i średnich przedsiębiorstw w różnych przekrojach, dostarczają nowych argumentów na rzecz aktywnego wspierania powstawania i rozwoju MŚP. Praca dostarcza również informacji, które mogą być wykorzystane do wyznaczenia kierunków polityki gospodarczej wobec MŚP w Polsce. Instytucjonalne wsparcie dla sektora MŚP jest daleko niewystarczające, a praktyka w zakresie aktywnego wykorzystywania małych i średnich przedsiębiorstw jako czynnika pobudzającego rozwój regionalny i ułatwiającego przeciwdziałanie bezrobociu odbiega od oczekiwań. Analizie poddano podstawowe czynniki makroekonomiczne i demograficzne, wpływające na funkcjonowanie rynku pracy w Polsce. Omówiono teorie i rodzaje bezrobocia, skutki bezrobocia, wskazano na podstawowe czynniki determinujące wzrost zatrudnienia oraz omówiono wpływ instrumentów pasywnych i aktywnych na sytuację na rynku pracy ze szczególnym uwzględnieniem skuteczności aktywnych programów rynku pracy. Przedstawiono problematykę MŚP i rynku pracy - warunki i stosunki pracy, rola małych i średnich przedsiębiorstw na rynku pracy oraz program promowania rozwoju MŚP w naszym kraju. Omówiono przedsiębiorczość MŚP w Polsce, określono sylwetkę przeciętnego przedsiębiorcy oraz zaprezentowano problemy, jakie przedsiębiorcy napotykają w swojej działalności. Ukazano, jak kwestie rozwoju sektora MŚP ujmowane są w strategii rozwoju województwa małopolskiego oraz zawarto przykłady ilustrujące politykę władz samorządowych województwa wobec MŚP.

Opis

Słowa kluczowe

MŚP, rynek pracy, zmiany na rynku pracy w latach 1990-2000, polityka rynku pracy, bezrobocie, przeciwdziałanie bezrobociu, przedsiębiorczość, Małopolska

Cytowanie