Praca zawiera analizę portfelową dwóch głównych graczy na rynku dużych samolotów pasażerskich: Airbusa i Boeinga. Badania przeprowadzono na podstawie ofert produktowych oraz danych rynkowych z wykorzystaniem analiz portfelowych BCG i GE/McKinsey. W pracy przedstawiono zmiany w ofertach producentów oraz wpływ tych zmian na wyniki sprzedaży. Najważniejszy wniosek z pracy: budowanie przewagi na rynku samolotów pasażerskich odbywa się poprzez wprowadzanie do oferty samolotów, które nie mają swoich konkurencyjnych odpowiedników. Oba wykorzystane narzędzia badawcze, czyli macierze BCG i GE/McKinsey, doprowadziły do tego samego wniosku. Udowodniono, że przewaga Boeinga trwała na rynku do momentu zaoferowania przez konkurencyjnego Airbusa zupełnie nowego modelu A380 Super Jumbo. Wcześniej to Boeing posiadał jedyny w swoim rodzaju model 747 Jumbo Jet, który dawał mu przewagę. Wniosek ten wyciągnięto na podstawie zmian portfeli produktowych i wielkości sprzedaży poszczególnych modeli samolotów pasażerskich dostępnych na rynku w latach 1999 – 2010.
The paper contains a portfolio analysis of two major players in the market of large passenger aircrafts: Airbus and Boeing. The study was based on product offerings and market data with the use of BCG and GE / McKinsey portfolio analysis. The work presents changes in the offers of producers and how these changes affect sales results. The main conclusion from the work: building an advantage in the market for passenger aircrafts is done by offering aircrafts that do not have any competitive counterparts. Both research tools, the BCG and GE matrix / McKinsey, led to the same conclusion. It has been proven that Boeing took advantage of the market until Airbus offered brand new A380 Super Jumbo. Previously, Boeing had a unique model 747 Jumbo Jet, which gave him an edge. This conclusion was drawn on the basis of changes in the product portfolios and sales volumes of individual models of airliners on the market in the years 1999 - 2010.