Abstract:
Globalizacja działalności przedsiębiorstwa jest we współczesnej gospodarce coraz powszechniejszym zjawiskiem. Rozwój cywilizacji, dynamiczne zmiany w technologii, a co za tym idzie wzrost konkurencyjności rynków, sprawiają, że działające na rynkach przedsiębiorstwa, nie chcą, a nawet nie mogą ograniczać swojej działalności do granic rynku jednego kraju. Zacierają się granice rynkowe, wyznaczone bariery w handlu międzynarodowym wydają się nie istnieć.
Geograficzna ekspansja jest dziś warunkiem przetrwania. Tylko potężne międzynarodowe korporacje odnoszą prawdziwe sukcesy na współczesnym rynku.
Tematem rozważań niniejszej pracy jest zjawisko globalizacji działalności gospodarczej przedsiębiorstw. Zostaje ono przedstawione jako forma umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstwa.
Globalizacja, czyli formułowanie celów i metod ich realizacji w warunkach globalnych prowadzi do umiędzynarodowienia firmy. Umiędzynarodowienie wyraża się wysokim zaangażowaniem firmy w operacje na rynkach światowych, oznacza intensywne i wielostronne powiązania międzynarodowe przedsiębiorstwa.
Przedmiotem badań zjawiska globalnej działalności firmy jest przedsiębiorstwo globalne, jego cechy, uwarunkowania oraz zasady funkcjonowania. Analizowana firma jest międzynarodowym koncernem działającym za światowym rynku już od ponad 100 lat.