Polityka dywidendy w warunkach polskich
Abstrakt
Decyzja dotycząca polityki dywidend jest jedną z ważniejszych decyzji zarządów spółek obok decyzji dotyczących inwestycji i optymalizacji struktury kapitału.
Menedżerowie dokonując podziału zysku netto w firmie dokonują wyboru pomiędzy wypłatą akcjonariuszom dywidendy na uczciwym poziomie kierując się ustalonym długoterminowym, docelowym wskaźnikiem wypłaty a wzrostem wartości akcji.
Dla przedsiębiorstw decyzje o wypłacie dywidend oznaczają uszczuplenie kapitałów własnych, które mogłyby być przeznaczone na inwestycje. Muszą one prowadzić taką politykę dywidend, aby zachować równowagę pomiędzy zyskami zatrzymanymi a nowymi emisjami akcji i zaciąganiem długów.
Powszechne, ale nie uniwersalne przekonanie w świecie inwestorów mówi, że wysokie dywidendy pozytywnie wpływają na kurs akcji, Istnieją grupy inwestorów w sposób naturalny zainteresowani akcjami oferującymi wysokie dywidendy. Trudno jednak wytłumaczyć ogólne upodobanie do dywidend inaczej niż w kategoriach irracjonalnego przeświadczenia.
Akcjonariusze traktują dywidendy jako sygnał dobrej kondycji finansowej spółki, która pozwala na wypłaty dywidend. Rolą zarządu jest prowadzić taką politykę, aby rozdział korzyści teraźniejszych i przyszłych był dla inwestorów optymalny. Zarządy muszą dokonać racjonalnego wyboru pomiędzy zatrzymaniem zysku a wypłatą dywidend i pozyskaniu kapitału z zewnątrz w drodze emisji nowych akcji lub zaciąganiem długu w formie pożyczki lub kredytu.
Niniejsza praca omawia problemy związane z podziałem zysku w przedsiębiorstwie ze szczególnym uwzględnieniem dywidendy i sposobu oceny jej wielkości. Omówiono w niej modele wypłat dywidend i czynniki kształtujące jej poziom. Szczególną uwagę poświęcono różnym szkołom podejścia do polityki dywidend. Dokonano również analizy wybranych spółek akcyjnych notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych posługując się modelem J. Gordona przedstawiciela szkoły konserwatywnej polityki dywidendy, oraz modelem Lintnera. Analizy dokonano za lata 1998 do 2001 w oparciu o dane zawarte w Almanachach spółek giełdowych.
Opis
Słowa kluczowe
spółki akcyjne, spółki z o.o., zysk netto, polityka dywidend, opodatkowanie dywidend i zysków kapitałowych, model Lintnera wypłaty dywidend, wartość spółki, rynek kapitałowy w Polsce